Hoe raakt een galsteentje los en gaat dan naar de galweg?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Een galsteen komt niet los want hij zit niet vast aan de galblaas
Onze lever maakt gal aan. Gal is nodig om vetten af te breken en te verbranden. De gal wordt tijdelijk opgeslagen in de galblaas voordat het via de galwegen naar de darmen gaat. Als gal langere tijd ‘stilstaat’ in de galblaas of als er een infectie in de galblaas is, kan de galvloeistof gaan indikken.
Deze ingedikte gal kan uiteindelijk verstenen en galstenen vormen. Galstenen ontstaan meestal in de galblaas, maar kunnen ook in de galwegen voorkomen.
Soms zijn galstenen heel klein, maar ze kunnen ook zo groot als knikkers zijn. Er zijn verschillende soorten galstenen. Dit hangt af van de stof waaruit ze zijn opgebouwd. Zo zijn er cholesterolstenen en pigmentstenen. Pigmentstenen zijn stenen van de gele kleurstof uit de gal (bilirubine). Cholesterolstenen komen het meest voor. Veel mensen hebben galstenen, zonder daar ooit klachten van te hebben. Pas wanneer een galsteen klem komt te zitten, ontstaan er klachten. De galvloeistof kan dan niet meer goed doorstromen. Soms kunnen ze vergruist worden en anders moeten ze operatief worden verwijderd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ronron1212, waarom haal je het antwoord weg en maak je er een reactie van?
Jij geeft in ieder geval antwoord op: hoe raakt een galsteentje los?
Als iemand weer heerlijk minnen uitdeelt; laat gaan, laat gaan. Ze zijn te laf om hun naam erbij ge zetten. Gooi jouw reactie gewoon weer bij de antwoorden, want ik begrijp hoe je de vraag hebt geïnterpreteerd.
ronron1212
5 jaar geleden
@PJJMulder het is verwijderd waarom weet ik ook niet iemand zal dat wel hebben aangegeven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vreemd, niet te begrijpen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankje voor de reacties. Voor de goede orde, ik heb niks verwijderd...

Antwoorden (1)

De gal (orgaan) bestaat uit een galblaas en de galwegen/buis. De galblaas en ook de lever geven gal af aan de maag om voedsel te verteren. De vraag gaat over de gal. In de galblaas wordt continu gal gevormd. Deze gal loopt via de galwegen/buis naar de maag. Als er een galsteentje ontstaat in de galblaas zelf, merk je hier meestal weinig van. De meeste mensen schijnen deze steentjes te hebben in hun galblaas zonder er weet van te hebben. Omdat de gal (vloeistof) vanuit de galblaas naar de galwegen/buis gaat om te worden afgegeven aan de maag, kan het steentje mee vloeien. Als het galsteentje dan in de galwegen/buis komt, komt het vaak vast te zitten. Dit is logisch, omdat de galwegen/buis veel smaller zijn. Vaak krijgen de mensen dan pas een galkoliek. Dit komt doordat de galwegen/buis blokkeert. De gal (vloeistof) hoopt zich op. Behalve de bekende kolieken, kan dit ook misselijkheid, infecties en ziektes van de galblaas, lever of alvleesklier veroorzaken.
Vroeger kreeg men geregeld medicatie om de steentjes op te lossen. Deze medicatie schijnt nauwelijks tot geen werking te hebben.
Daarom wordt tegenwoordig gekozen om niet in te grijpen, alleen bij klachten.
De mogelijkheden zijn: vergruizen, maar meestal wordt de galblaas verwijdert met een kijkoperatie. Slechts soms is het nodig om een grote buikoperatie te ondergaan.
Trouwens, zonder gal kun je gewoon leven, omdat de lever ook nog gal (vloeistof) afgeeft aan de maag.
https://www.patient1.nl/encyclopedie/galstenen
Toegevoegd op 09 februari 2019 21:48: afbeelding