Wat moet ik doen als ik een sneetje heb wat dik er rood is geworden met gele pus er in?

ik heb dus gisteravond ontdekt dat ik een klein sneetje heb wat gewoon normaal lijkt rood dus de volgende ochtend merkte ik dat het dik en rood rond om is geworden en er zich gele pus in bevindt. iemand die weet wat ik moet doen want ik ben hartstikke bang om het te laten weg snijden of er in te laten prikken want het is super gevoelig

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Punt is dat het juist door de gele pus komt dat het zo super gevoelig is.
Je had eerst moeten schoon spoelen, nu lijkt het ontstoken. Blijkt na een paar dagen dat het niet verbetert maar zelfs erger wordt, ga dan naar de huisarts!
-----
De gele pus maakt de huid zo gevoelig. Daar moet iets aan gedaan worden. Allereerst spoelen, maar als je het niet schoon kunt spoelen, neem dan een ontsmettingsmiddel als jodium, sterilon of arnica tinctuur en doe dit op de wond. Doe er een gaasje of een vocht opnemend windsel of een luchtdoorlatende pleister op.
Gebruik deze kortdurend, dus regelmatig vervangen.

Je zou dit zelf moeten kunnen behandelen, maar als het na een paar dagen blijkt dat
• de wond pijn doet of klopt deze?
• komt er vocht of pus uit de wond?
• Wordt de wond eerder groter dan kleiner?

Dan is de wond waarschijnlijk ontstoken. Soms kan er ook koorts optreden. Wanneer de onsteking een paar dagen aanhoudt, ga dan naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Ik denk dat het al ontstoken is.
Badjes ( kommetje warm water) nemen met soda, badedas.... Vinger paar minuten erin.
Lokaal ontsmetten met sterilon en dergelijke.
Voor zo iets stoms kun je idd een antibiotica kuur krijgen.
Levertraanzalf / Jecovitol en een pleister doen wonderen.
Dit is een tube zalf die iedereen standaard in huis moet hebben.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Goede tip. Ik gebruik nog ouderwets trekzalf daar voor. Gewoon idd dik zalf er op, pleister er omheen en het zijn werk laten doen. Na enkele dagen, 2 a 3, de wond open laten en onbeschermd laten helen. (Zuurstof is nodig bij verdere heling)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ bedankt voor de tip!
Als je Biotex in huis hebt, ga dan drie maal daags met je vinger in een kom warm water met een halve dessert-lepel Biotex. Dat werkt snel en ben je met Kerst van de pijn af.