Hoe komt het, dat het veel moeite kost om mijn plas op te houden? *zie extra uitleg

Een week of twee geleden had ik een blaasontsteking, sindsdien moet ik regelmatig naar de wc 'rennen'.

Het ophouden lukt niet meer goed sinds ik de blaasontsteking heb gehad, en als ik eenmaal moet, kan ik het haast niet ophouden.
Dit is erg vreemd, want als ik dan eenmaal plas is het helemaal niet veel, dus was mijn blaas gewoon niet vol.

Het gevoel dat ik moet plassen komt ook echt uit het niets, en bouwt niet geleidelijk op.

Iemand die mij hier meer over kan vertellen, of hier ervaring mee heeft?

Bij voorbaat dank! :)

*ik weet niet of het van belang is, maar ik ben een vrouw

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is de blaasontsteking niet helemaal over en nu weer volop terug
Ga ff met n plasje naar je huisarts morgenvroeg
Beterschap,

Het beste antwoord

De blaasontsteking heeft ervoor gezorgd dat je nu (hopelijk tijdelijk) een zwakke blaas hebt. Een zwakke blaas wil zeggen dat je er zelf nauwelijks over kunt "heersen". (je voelt dan niet goed, of juist extra goed wat je blaas wil of doet).

Bij kinderen die op latere leeftijd nog "bedplassen" is dit ook zo. Ze voelen niet dat de blaas "leeg loopt" of leem moet lopen, waardoor ze niet wakker worden en in bed plassen.

Bij jou is het dus net andersom. Jij voelt veel te snel aan dat je blaas leeg "wil" en daar zorgt je blaas voor op 1 of andere manier.

Ik zou hiermee toch even naar je huisarts gaan voor het geval dat het iets anders (ernstigers) is. We kunnen vanaf hier natuurlijk niet zien wat het precies is, wat een huisarts wel kan. Wellicht heeft hij er ook medicatie oid voor, zodat je blaas "sterker" word en je weer normaal je ding kunt doen ;) Sterkte iig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet onmogelijk dat jou jij jou blaas gewoon niet leeg plast.
Daarvoor zijn testen dan moet je in het ziekenhuis op een toilet met een drukmeter plassen en dan kunnen ze zien of jij je blaas goed ledigd.
Ik ben geen dokter maar het zouden blaasstenen of nierstenen kunnen zijn die dit veroorzaken.
Daar kan jou huisarts meer uitleg over geven.
11 jaar geleden
Is er al een controle van de urine geweest? Mogelijk is de infectie nog niet voorbij. Kleine beetjes plassen, niet goed ophouden kan nog steeds op een blaasontsteking duiden.
Mogelijk heb je dan nog een (andere) kuur antibiotica nodig.

Kan misschien ook zijn dat je blaaswand nog wat geprikkeld is door de infectie en nog moet herstellen? Een vraagje voor je huisarts.

Hierboven al genoemd: een residu in de blaas, je plast je blaas niet goed leeg. Het residu is dan vaak meer dan 150cc .Dit residu kan een kweekvijver voor bacteriën zijn, vandaar dat je dan vaak blaasontstekingen krijgt.

Heb je vaker blaasontstekingen, zou ik een verwijzing naar uroloog vragen.
In ieder geval een controle urine op infectie bij huisarts laten doen