Wat kan ik doen tegen jeuk bij warmte als het buiten kouder wordt?

Ik heb last van vervelende jeuk als ik het warm krijg. In de zomermaanden heb ik nergens last van, maar zodra het kouder wordt rond september begint het weer op te spelen. Als ik op een plek ben waar het erg warm is dan krijg ik overal last van jeuk. En hoe kouder het buiten is hoe meer last ik van de warmte krijg.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

In de winter is de huid bij iedereen droger en brozer. En dat gaat vaak gepaard met jeuk. Deze kan worden uitgelokt door temperatuurwisselingen.

Tips tegen droge huid en winterjeuk
· Neem een lauw bad of een minder warme douche. Heet water droogt de huid uit. Droog je huid licht af en breng gelijk crème aan. Crème houdt het water in de huid vast. Was enkel met zeep aan het einde van een douche- of badroutine zodat je niet lang in het zeepwater blijft liggen;
· Ga zo min mogelijk onder de zonnebank;
· Smeer de droge huid regelmatig in met crème;
· Vermijd wrijven over de huid;
· Zet de verwarming een paar graden lager;
· Zorg dat de lucht in huis bevochtigd wordt als je centrale verwarming aan hebt;
· Draag bij voorkeur katoenen kleren en vermijd wol. Katoen laat de huid ademen. Vaak wordt wol niet goed verdragen als je een droge of jeukende huid hebt.
SimonV
5 jaar geleden
De lagere luchtvochtigheid in de winter veroorzaakt uitdroging. Je kan dan crème gebruiken die beschermt tegen uitdroging. Crèmes gebaseerd op vaseline beschermen je huid goed, maar maken je huid ook erg vet. Een goed alternatief is een crème waar een deel van de vet in microkristallen verpakt zijn die zo klein zijn dat ze door de ruimte tussen de huidcellen in je huid kunnen gaan en daar het vet kunnen afgeven. Een voorbeeld is Ceridal:

https://www.vitusapotek.no/har--og-kroppspleie/bodylotion/fuktighetskremer-og-lotion/ceridal-kuldekrem-50-ml/p/903999

Ik ben buiten Scandinavië nog nooit een vergelijkbaar product tegengekomen, dus ik koop het altijd daar.