Is tinnitus (oorsuizen) wel te genezen of niet?

Zijn oorsuizen (tinnitus) wel te genezen of niet. Moet je ermee leren leven of kan er wat aan gedaan worden, zodat er weer normale stilte hebt in je oren of in je hoofd???

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jodokus52: Je gaat helemaal voorbij aan de vraag of tinnitus te genezen is. Je breidt er een irrelevant verhaaltje omheen. Heb zelf 25 jaar tinnitus en als er genezing zou zijn geweest, zou ik de eerste zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@TegenXinnig Voor sommige vormen van tinnitus die veroorzaakt worden door iets anders dan de meest voorkomende vorm van gehoorschade (hersenbeschadiging) is er een oplossing.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@TegenXinnig:
"@jodokus52: Je gaat helemaal voorbij aan de vraag of tinnitus te genezen is. Je breidt er een irrelevant verhaaltje omheen. Heb zelf 25 jaar tinnitus en als er genezing zou zijn geweest, zou ik de eerste zijn." Ik schrijf dat er 400 verschillende soorten zijn en dat daar niet EEN behandeling voor is. Huisarts en onderzoek is dus de te nemen stap, eventueel gevolgd door verwijzing naar KNO arts. Deze heb ik niet letterlijk vermeld. Bron: Mogelijke behandeling met de Neurostimulator kan alleen toegepast worden bij mensen vanaf 18 jaar die een tonale én subjectieve tinnitus hebben. Dat is een zuivere toon of piep in hetoor. Patiënt moet minimaal drie maanden last hebben van tinnitus en geluid mag geen gevolg zijn van bepaalde ziekte.
Voorafgaand aan de behandeling onderzoekt de tinnitus-specialist daarom, samen met de KNO-arts, of de patiënt in aanmerking komt voor de Neurostimulatie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voorafgaand aan deze behandeling onderzoekt de tinnitus-specialist daarom, samen met de KNO-arts, of de patiënt in aanmerking komt voor de Neurostimulatie. Dit is dus één behandeling voor een van de ca. 400 soorten tinnitus, vandaar mijn verwijzing naar de huisarts en onderzoek.
LeonardN
5 jaar geleden
De oorzaak bepaalt of het te genezen is. Stress als oorzaak is simpel te genezen. Als de oorzaak fysiek is dus door hard geluid is er weinig aan te doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is een vraag die de huisarts kan beantwoorden na onderzoek. Er zijn ca. 400 verschillende soorten oorsuizen of tinnitus. Daar is niet een behandeling voor. Het is dus belangrijk om hulp te zoeken in de medische hoek. Maak een afspraak met de huisarts deze kan je onderzoeken en doorsturen voor de juiste behandeling. Oorzaken van oorsuizen
Er zijn rond de 400 verschillende mogelijke oorzaken van tinnitus bekend. Zoals blootstelling aan harde geluiden, bijwerking van medicijngebruik, verwonding aan oor of hoofd, oorinfectie en stress. Deze laatste twee oorzaken komen vaak voor in combinatie met andere factoren. Het oor is niet altijd zelf de oorzaak voor tinnitus. Ook stress kan tinnitus veroorzaken of verergeren. Tinnitus ontstaat vaak als gevolg van (minimaal) gehoorverlies. Dat kan geleidelijk zijn ontstaan of ineens gekomen zijn door bijvoorbeeld een overdaad aan lawaai. Wanneer iemand gehoorverlies heeft, krijgen de hersenen minder impulsen doorgestuurd vanuit de gehoorzenuw. Omdat de cellen in de hersenen toch graag willen werken, gaan ze zelfstandig geluiden produceren. Dit leidt tot het hinderlijke geluid, tinnitus, dat mensen waarnemen. N.B. Neem contact op met de zorgverzekeraar, volgens mijn bron worden de kosten van de behandeling vooralsnog niet vergoed.

Antwoorden (2)

Is afhankelijk van de vorm die je hebt.
Er zijn vormen zoals door een hoge bloeddruk, verstopte gehoorgangen die kunnen genezen, andere zoals door beschadiging van het gehoor / hersenen zullen nimmer over gaan.

Voor welke u hebt dient u contact op te nemen met uw huisarts / KNO arts.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Plus. Dit is het antwoord.
het kan ook worden veroorzaakt door een overdaad aan prikkels (razende gedachten, lang achter een beeldscherm, harde muziek, hyperactiviteit, stress/spanning, enz). In dat geval kan ruimte toestaan tot niets anders doen dan zijn en bewust waarnemen wat is in het hier en nu en vooral het lichaam bewonen (geaard zijn) volstaan om het te doen verdwijnen.