Waarom zit mijn oor dicht?

Ik heb altijd al last gehad van veel oorsmeer en volgens mij hoor ik daar ook slechter door, maar een paar dagen geleden werd ik verkouden en toen ik mijn neus snoot, ging mijn linkeroor bijna helemaal dicht. Na een tijdje begint het wel minder te worden, maar dan moet ik mijn neus weer snuiten en “plopt” het weer dicht. Ik weet niet of er een makkelijke manier is om hier vanaf te komen, of dat het gewoon tijdelijk is. Ik heb nog niet geprobeerd mijn oor echt goed schoon te maken (ik ben van plan zoutwater te dippen in mijn oor met een katoenen balletje, dit had ik ergens gelezen en het zou moeten helpen. Ik weet ook dat ik geen staafjes hiervoor moet gebruiken), of anders ga ik naar de dokter om wat oorsmeer weg te halen (ik ben sowieso al van plan om wat oorsmeer weg te halen).
Dit is geldt trouwens voor beide oren, maar het is erger bij mijn linkeroor

Hopelijk kan een van jullie mij hiermee helpen.
Trouwens, ik heb ook vaak iPhone oortjes in. Misschien kan dit er ook mee te maken hebben, aangezien dit het oorsmeer dieper mijn oor in duwt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
paulus811
6 jaar geleden
Je kunt bij de apotheek Audispray kopen en daar zelf je oren mee reinigen. Als je naar de dokter gaat om het te laten doen is het goed om de dagen vooraf dagelijks te druppelen met slaolie om het smeer zacht te maken. De oren zijn dan makkelijker uit te spuiten.

Het beste antwoord

Je oor laten uitspuiten bij de dokter is een simpele wijze om een dicht oor weer open te krijgen. Er wordt door de dokter of zijn assistent een spuitje gevuld met water. Daarmee spuiten ze hard in het oor dat verstopt is. Het water zal dan weer samen met het propje eruit komen.

Wie niet direct naar de dokter wil, kan thuis ook een paar dingen proberen om het oor weer open te krijgen. Een van de mogelijkheden is stomen boven heet water, waardoor de prop met behulp van het stoom losweekt. Je kan ook olijfolie in je oor druppelen om de prop zachter te maken. Iets wat ook kan helpen is soda en water mengen en het mengsel ongeveer een minuut in het oor laten zitten. Dat kan ook gedaan worden met een mengsel van zout en water. Als je geen zin hebt om deze dingen te doen kan je ook middeltjes zoals oordruppels halen bij de apotheek.
Als je verkouden bent is er niet veel wat je kan doen aan een dichte oor. De holtes in het hoofd zitten dan verstopt door te veel slijm. Als je verkoudheid over gaat of minder wordt, zullen de oren meestal vanzelf weer open gaan. Door neusdruppels te gebruiken of een stoombadje te nemen kan je iets sneller van je verkoudheid afkomen.
Een dicht oor kan verschillende oorzaken hebben. Meestal is het zo dat je oor met een propje oorsmeer verstopt zit. Een andere mogelijkheid is dat je oor dicht zit door een verkoudheid.
fremar
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kan te maken hebben met afvalstoffen. Zo kunnen suiker en zuivel een belasting vormen voor je lichaam en slijmvorming en oorproblemen geven. Verkoudheid kan ook te maken hebben met een verminderde weerstand, onevenwichtige voeding en tekorten aan bepaalde voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Vette min. "Kan te maken hebben met afvalstoffen".
Je het kennelijk geen enkel idee hoe het lichaam werkt.
En detoxen is absolute flauwekul.