Hoe kan het dat ik anders slaap op verschillende tijden?

Normaal ga ik rond 1 uur snachts slapen. Ik slaap dan fijn door en wordt 8 a 9 uur later wakker. (Tenzij er een wekker is) Ik heb dan wel opstartproblemen!
Maar als ik zoals vandaag weer extreem moe ben en al om half 10 savonds ga slapen ben ik om half 3 snachts weer klaarwakker. Ik slaap dan erg onrustig (veel nachtmerries) en wordt vaak wakker.

Dit heb ik dus bijna altijd zo. Hoe kan het dat als ik laat ga slapen 8uur slaap, maar als ik vroeg ga slapen na 4 a 5 uur alweer fit ben (ondanks ik onrustig slaap)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Andere slaap op verschillende tijden - omdat het niet hetzelfde is.

In het ene geval zal je niet moe zijn en daarom pas rond 1 uur 's nachts naar bed gaan. Andere keer ben je erg moe en ga je vroeg 21.30 p.m. slapen om na 6 uur slapen weer klaarwakker te zijn; ondanks onrustig slapen en veel dromen.

Beter slapen: iedere avond dezelfde tijd naar bed: op tijd! en iedere morgen op de wekker opstaan: zelfde tijd.
Ook in het weekend, maar dat is moeilijk en zeer verleidelijk om toch maar uit te slapen. Weet wel dat je hiervan hoofdpijn en een minder uitgerust gevoel krijgt, tenzij het de vorige avond heel erg laat werd.

Waarom zou je op dezelfde manier slapen als het op een andere tijd is. Niet logisch toch? hetzelfde verwachten als je op een andere tijd en onder andere omstandigheden gaat slapen.

Uitspraak: Je kunt geen verandering verwachten als je steeds hetzelfde doet. Nou dat geldt hier andersom. Hoe kun je dezelfde uitslag verwachten als je uitgangspunt anders is.

Dat kan dus niet.

Misschien is het juist omdat je korter slaapt dat je je fit voelt. In het andere geval slaap je 8 uur en dat is wellicht te lang voor jou. Kan ook nog.

Voortaan op de klok naar bed gaan en niet vergeten de wekker te zetten, lopje 19, welterusten!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke dat is wel een punt. Maar mijn slaappatroon is vrij stabiel. Ik kom vaker pas rond 9uur savonds thuis van werk vandaar ik ook pas rond 1 uur snachts ga slapen. En wordt dan tussen 9 en 10uur wakker. (Biologische klok) en ik heb zeker wel die 8uur nodig qua slaap. Eerder opstaan is geen optie omdat ik dan mijn werk niet door kom. Buiten dat ik geen problemen met slapen of mijn ritme heb vroeg ik me gewoon af waarom daar zo een verschil in zat. Bedankt voor je antwoord.