Wat helpt tegen een opgeblazen buik, verstopping en winderigheid?

Sinds een aantal maanden heb ik last van mijn darmen. Het gaat om een opgeblazen gevoel, nauwelijks tot geen ontlasting, veel winderigheid, na het hebben van een ontlasting niet opgelucht het gevoel hebben dat alles weg is, ontlasting gaat er moeilijk uit. Het voelt alsof mijn darmen heel weinig doen. Ik ben hiervoor een een tijd geleden naar de huisarts voor gegaan. Daar kreeg ik movicolon en tips over het eten en etc.
Omdat dit dus overduidelijk niet geholpen heeft ben ik afgelopen week weer naar de huisarts geweest. Nu kwam het er op neer dat ik PDS heb. Ik ben nu opnieuw gaan kijken naar natuurlijke producten die zouden kunnen helpen tegen mijn symptomen. Ik ben bijvoorbeeld nu bezig met venkelzaad als thee drinken, gember als thee, ik heb mijn etenspatroon aangepast (meer groente, fruit en zoveel mogelijk eten proberen te vinden waarvan mijn darmen erop zouden kunnen reageren). Sporten deed ik al fanatiek in de tijd dat ik het kreeg. Mijn stress niveau was hoog, ik werd vaak snel gestrest hoewel dit nu juist een tijd een stuk minder is geworden. Ik begin nogal wanhopig te worden omdat voor mijn gevoel niks helpt.

Heeft iemand hier ook last van of weet iemand wat zou kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
Ben je al eens bij een dietist geweest?
fremar
6 jaar geleden
lijnzaad of vlozaad gebruiken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De diagnose PDS wordt meestal gesteld als ze niet weten wat het is. Als ze geen andere opties getest hebben kunnen ze dat dus niet zeggen. Zeer grote kans dat je reageert op één of meerdere voedingsstoffen. Maar eerst een andere vraag: Hoeveel drink je per dag? (met daaraan gekoppeld: welke kleur heeft je urine)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat wilde ik net zeggen Jackd. PDS zelf is geen ziekte op zich. Meer onderzoek is nodig om vast te stellen wat het is. Eetje makkelijk om zo snel PDS te noemen als diagnose.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ritsuka nee ik ben niet bij een diëtist geweest. @Jackd Ik drink zo’n twee liter per dag en de kleur van mijn urine is licht geel. Ik vind het heel lastig met het voedsel. Ik ben het aan het bijhouden wat ik eet en drink sinds kort en probeer daar iets uit te halen uiteindelijk. @Manonnetje33
Klopt. Toch probeer ik te kijken of het niet iets heeft te maken met voedsel dat ik eet en of er alsnog een manier te vinden is dat werkt voor mij. Als dit na een tijd nog steeds niet verholpen is laat ik mij doorsturen naar het ziekenhuis. Vandaar ook de vraag of iemand er nog tips in heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mijn ervaring is dat je zelf moet uitproberen waar je op reageert, op welk voedsel bedoel ik.
ook heb ik gemerkt dat een combinatie van bepaald voedsel van invloed is. en stress is inderdaad een enorme trigger!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2 liter per dag zou genoeg moeten zijn,
als het echt twee liter is. Veel glazen zijn bijvoorbeeld maar 0,2 liter en als je die als 0,25 telt, drink je maar 1,6 i.p.v. 2.
Belangrijk want macrogol, maar ook vezels werken juist niet of zelfs verstoppend als je te weinig drinkt.
Ik zou het nog iets opvoeren.
Ideaal is bijna kleurloos, maar niet helemaal kleurloos, dan drink je teveel.
http://natuurlijknieuws.com/wat-de-kleur-van-je-urine-je-kan-vertellen/ Twee groepen die vaak de klachten veroorzaken zijn zuivel en (tarwe)gluten.
Dat zijn meteen ook lastig uit te sluiten dingen, want in een standaard voedingspatroon zit het bijna overal in. Met een voedingsdagboek kom je er dan dus niet achter.
Als eerste zou ik tarwe gluten schrappen, dat zou ik sowieso schrappen totdat de klachten over zijn. Er zitten namelijk alleen maar nadelen aan tarwegluten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op de site van het Voedingscentrum vind je heel veel informatie over gluten en glutenvrij dieet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Glutevnvrij eten is onnodig als je geen gluten allergie hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
precies, daarom moet je dat eerst laten onderzoeken!
als het inderdaad een spastische darm is, schiet je niks op met een glutenvrij dieet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tarwegluten is voor iedereen een belasting, dat het grootste deel geen klachten heeft houdt nog niet is dat het goed / gezond is. Naast een allergie is er ook een overgevoeligheid (glutensensitiviteit) mogelijk. Deze groep is veel groter en het is ook nog eens lastiger vast te stellen. Eigenlijk alleen door een provocatie test, dus door een tijd extra gluten te eten.
Schattingen zijn ongeveer 10% van de bevolking, maar zijn er al klachten dan is het percentage dat klachten ziet verminderen zonder tarwegluten ver over de 50%.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vooral zorgen voor oplosbare vezels. Die irriteren de darmen niet. Fruit kan, afhankelijk van de soort en hoeveelheid, klachten geven. Zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elke maaltijd kan schelen bij veel klachten. Biogene aminen, zoals in kaas, kunnen klachten geven. Verder kunnen sommige voedingssupplementen, zoals vitamine D en magnesium, helpen. Natuurlijk ook rustig eten en goed kauwen.

Antwoorden (2)

Korte termijn oplossing: drink een blikje niet gekoelde coca cola, dit verhelpt je buikpijn en het opgeblazen gevoel.

Winderigheid
Kun je voorkomen door rustig te eten, te drinken, te praten en goed te kauwen, dan slik je minder lucht in. Darmgas is normaal, iedereen laat 10 à 20 windjes per dag zonder dat je het door hebt.

Verstopping
Betere voeding: meer vezels: groente, volkoren brood/beschuit/pasta
Drinken: 's morgens een zwarte koffie werkt stimulerend
Beweging: sporten + dagelijks bewegen, niet de lift/roltrap/bus/tram/metro, maar de trap/fiets of gewoon lopen.
Fruit, let op: niet alles, niet veel: suiker! 2 stuks per dag is goed. Bv bananen werken stoppend, verse sinaasappel is prima/bevorderend.

Opgeblazen gevoel
Teveel en/of verkeerd voedsel gegeten.
Producten die vaak extra gasvorming geven: nieuwe aardappelen, prei, kool, peulvruchten, ui, paprika, spruitjes, knoflook
Pruimen, meloen, radijs, onrijp fruit
Gerechten met ei
Grote hoeveelheden suiker en vet, maar ook bepaalde suikervervangers
Noten, kokos, scherpe kruiden en specerijen
Bier en koolzuurhoudende dranken

Sommige mensen hebben minder klachten als ze minder stress hebben. Zorg dus voor voldoende ontspanning en beweeg regelmatig.

Er zijn ook producten op de markt die een opgeblazen gevoel of winderigheid tegengaan. Ook probiotica kan uitkomst bieden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een diëtiste kan je zeker helpen en maakt voor jou een op maat lijst 'wat wel, weinig en niet gebruikt' moet worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Stress kan inderdaad een belangrijke oorzaak zijn.
PDS ontstaat door een te arme, of niet goed uitgebalanceerde darmflora.
In uiterste instantie kan poeptransplantatie uitkomst bieden.
Als je er in wilt verdiepen kan ik je
"De microbemens - Remco Kort - 9789025306922 - Paperback"
aanbevelen. Informatief en zeer leesbaar.
Remco Kort is microbioloog, en dus zeer ter zake kundig.
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Goede optie. Houd er wel rekening mee dat poeptransplantatie nog experimenteel is. Dit komt voornamelijk doordat de veiligheid een aandachtspunt is.
Reddie
6 jaar geleden
@Cryofiel, natuurlijk gaat dat via huisarts en deskundige specialisten, die eerst het nodige onderzoek doen.
Het is geen kwakzalverij.
Cryofiel
6 jaar geleden
Nee klopt helemaal. Ik wilde alleen maar aangeven dat je niet te licht over poeptransplantatie moet denken. Je moet dit zeer weloverwogen benaderen.