Na welke periode kan er een operatie ingezet worden voor een patella luxatie?

Hoi,

ik heb al maanden knieklachten en de fysio (waarbij ik nu een week of 7 loop) ziet er geen verbetering in. Hij gelooft wel dat het over zal gaan, maar ik heb er toch een hard hoofd in aangezien ik veel sportieve activiteiten moet doen voor school en ik kranten en folders loop, waarbij ik vaak echt ontiegelijke pijn ervaar. ook traplopen en fietsen is een drama. Met slapen leg ik er een kussen onder en doe ik het bed bij mijn knie enzo verhogen, zodat ik met een half gebogen knie kan slapen.

In meer dan 7 weken tijd dat ik er oefeningen mee doe enz. zie ik er geen verbetering in komen en eigenlijk denk ik dat een operatie echt de enige oplossing is voor mijn knie. Alleen, na welke tijd overwegen ze pas een operatie?

Extra informatie om die vraag te beantwoorden:

Ik ben 15 jaar oud en dit is pas de eerste keer dat ik last heb gekregen van patella luxatie. Klachten zijn waarschijnlijk ontstaan door vanuit geen sport naar veel sport te gaan. Ook heb ik oefeningen voor thuis meegekregen, maar voer ik niet uit aangezien dat ook echt veel klachten geeft.

Graag zou ik antwoord willen krijgen op deze vraag, aangezien ik niet echt normaal kan functioneren zo.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
ronron1212
6 jaar geleden
Je knie is uit de kom geweest dus een arts heeft hem er weer ingezet. heb je nu al maanden last of 7 weken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ehmmm... allereerst. ze hebben m er nooit ingezet, sterker nog, ik kan hem ieder moment ( wanneer ik dart zou willen) gewoon uit de kom duwen. IK heb er een kleine 2/3 maanden last van en sinds 7 weken zit ik bij de fysio om er oefeningen mee te doen.
ronron1212
6 jaar geleden
Raar wat patella luxatie is een knie uit de kom
https://www.fysiotherapie4all.nl/klachten/aandoeningen/item/patella-luxatie-knieschijf-uit-de-kom
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb t ook gelukkig niet vastgesteld. Hij heeft het zelf gezegd. En toen ik het heb opgezocht kwam patella luxatie direct naar boven (meerdere keren). Mijn knieschijf staat niet naar boven, maar wel op dezelfde plek naar buiten (dus ook uit t kommetje) wat weer veel klachten geeft aan de binnenkant omdat ik die nu aan t overbelasten ben. Ook heb ik als ik mijn knie vaak buig dat ik een vervelende knak hoor en die echt ontiegelijk veel pijn doet.
ronron1212
6 jaar geleden
Knap dat je dat zelf kan vaststellen. Zou maar eens eerst naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wanneer er geen verbetering is, wordt het tijd voor een andere behandelaar.
En dan geen gewone fysio.
Dat kan een manueel therapeut zijn, dat is een fysiotherapeut met een specialisatie.
Erna55
6 jaar geleden
Je voert de oefeningen die je gekregen hebt niet uit.....
Heb je dit aan de fysio verteld ? Heb je andere oefeningen gekregen ?

Antwoorden (1)

De tijdsduur is niet bepalend voor de beslissing operatief in te grijpen na een patellaluxatie, dus je vraag is niet in die zin te beantwoorden. Er moet een reden zijn voor de operatie en die lijkt hier niet te zijn. Dat je pijn hebt is vervelend, maar wat zou je willen laten doen tijdens die operatie?

Je schrijft dat de knieschijf weer op zijn plek zit, de kienschijf kan bewegen en dat je pijn blijft houden. Die pijn en beweeglijkheid is verklaarbaar, want de omliggende weefsels zijn uitgerekt. Die moeten vanzelf herstellen en dat kost tijd. Gangbare behandeling is rustig blijven bewegen, al dan niet ondersteund door fysiotherapie, en eventueel de beweeglijkheid in verkeerde richtingen beperken door gips of braces.

Pas bij erge schade aan weefsels die operatief hersteld moet worden is een operatie zinvol; anders zorgt de operatie alleen voor meer schade en pijn. Als de knieschijf in de loop der jaren steeds opnieuw luxeert is eventueel ook een operatie te overwegen om de situatie te stabiliseren, maar dat heeft ook nadelen en is een laatste redmiddel.

Overleg met de fysio wat verstandig is. Sporten, traplopen en folders lopen zou wel eens de boosdoener kunnen zijn. Sommige dingen hebben rust nodig om te helen en geen operatie.