Ik (82 jaar)) heb sinds kort ernstige evenwichtsproblemen. Is dat permanent of zijn er medisch ?

Het belemmert mij ernstig in mijn mogelijkheden. Ik durf niet meer auto te rijden bv. Daardoor raak ik meer hulpbehoevend. Ik merk 1 opmerkelijk verschijnsel. Ik ben gewend 's-avonds voor het slapen gaan een paar borreltjes te nemen. Daardoor nemen de klachten af of verdwijnen zelfs. De volgende ochtend is dat effect helaas weer verdwenen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Castle
6 jaar geleden
Moeilijk om te zeggen. Zeker als het gaat om die paar borrels en in welke toestand je ze neemt. Hiermee bedoel ik of je continue zit en je rustig voelt. Kan die paar borrels je probleem wegnemen maar ook de oorzaak zijn van je problemen in de ochtend? Ik weet wel dat ouderdom snel je lichaam kunnen veranderen en zaken die je als normaal beschouwt opeens kan veranderen. Zeker op 82-jarige leeftijd. Het enige wat ik kan zeggen is luister naar je lichaam. Kijk eens wat het effect is in de ochtend als je de avond ervoor geen borrels hebt genomen. Alcohol werkt bijvoorbeeld bloedverdunnend en dit kan dus een effect op je lichaam wezen. Zoals ik zei moeilijk om te zeggen. Misschien dat je huisarts een antwoord heeft?
Ritsuka
6 jaar geleden
De huisarts kan je vertellen of dit permanent is.
Erna55
6 jaar geleden
Mogelijk is je probleem te behandelen. Bezoek je huisarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Check je bloed druk. Mogelijk te laag ????
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik werk in de ouderen zorg en hier bij ons op de afdeling een man met Korsakoff , had ook last van uw symptomen , hij is meer gaan drinken zodat hij minder last had. Dokter ingeschakeld en die stelde vast dat hij een paar vitamine’s tekorten had en een lage bloeddruk. Zeker naar de dokter gaan!

Het beste antwoord

Ik zou niet vertrouwen op dergelijke huismiddeltjes en proberen om direct uitsluitsel te krijgen. Bovendien is alcohol verslavend op de manier dat het een kater goed verhelpt en de persoon dan dagelijks zal gaan innemen. Het grootste kwaad is dan de alcoholische drank zelf.

Een huisarts kan diep in uw oren kijken en daar kunt u alvast uw pink insteken om te voelen. Zou er daar een warme plek zijn, een natte plek, een pijnlijke plek of een zwelling, misschien ook dieper gelegen pijn als u tegen het oor drukt met een vlakke hand, dan kan het een veel voorkomende hersentumor in de buurt van de gehoorgang en het evenwichtsorgaan betreffen. De specialist is in dat geval heel blij dat u daar direct achterkomt en in een dergelijk geval moet u een spoedafspraak maken.

De andere oorzaak die ik ken is diabetes. Je voelt je daarbij ook heel erg slecht en draaierig maar dat besef je pas wanneer het behoorlijk ernstig geworden is. Een bloedprikje op een kaartje dat in een lezer wordt gestoken biedt evenzo uitsluitsel als een bloedtest van Euro 100,- Waar ik woon zijn apotheken die deze test gratis aanbieden. Een test strip kost ongeveer twee Euro. De huisartsen praktijk kan denk ik ook een eenvoudige test doen. Denk er dan aan dat die apparaatjes het niet doen wanneer deze pas temperatuurverschil hebben bemerkt. Diabetes brengt ook met zich mee; schimmelinfectie omdat de urine zoet is en het kijken als door een waas.

Tenslotte: op uw leeftijd is het gevaar van hersenbloedingen reëel aanwezig. Vaak achter de ogen waardoor deze rondom wel eens blauw kunnen zijn geworden. Alles wat aan het hoofd mankeert kan een voorbode wezen en een teken van een verstopte ader. Alcohol verdunt het bloed trouwens. Als de dokter hier aan denkt dan krijgt u sterkere bloedverdunners. Bij het losschieten van de verstopping en daardoor optredende bloeding voelt de patient zich opmerkelijk goed (euforie) waardoor deze geen hulp vraagt. Let bij deze patiënten op scheef gezicht en niet volledig kunnen optillen van een arm. De huisarts weet meer over verstopte aderen en misschien zijn er daar eerder voortekenen van geweest, dus denkt u zelf hierover alvast na. Uw huisarts kan wel afspraken met spoed maken dus vraag hier alstublieft naar bij de assistente. Beterschap gewenst.