Wat heeft pathologie met orthopedie te maken?

Van de huisarts heb ik een verwijzing gekregen naar fysiotherapeut, ivm aanhoudende klachten na knieletsel na een ongeval. Tig jaar geleden. Deze kan me niet verder helpen bleek na een x aantal behandlingen. Doorverwezen naar ziekenhuis voor foto’s. Op de verwijzing stond: pathologie? Maar wat heeft dat te maken met knie gewrichten? Gewoon nieuwsgierig, bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Pathologie of ziekteleer bestudeert het ontstaan en verloop van ziektes. Als zodanig is het een onderdeel van de geneeskunde.

Jouw huisarts denkt dat behalve of in plaats van dat ongeluk ook een mogelijke aandoening de oorzaak kan zijn van jouw klachten.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ok bedankt! Ben benieuwd wat de is, hele lichte x benen??? Wel onstaan direct na trauma en nooit meer weg gegaan. Dus ben benieuwd. Maar daar kunnen jullie uiteraard geen antwoord op geven. Hier ben ik dus achter, bedankt!
Wat is pathologie?
Het woord 'pathologie' is een samenstelling van het Griekse pathos (= ziekte) en logos (= leer), en betekent dus: ziekteleer. Pathologie als medisch specialisme houdt zich bezig met het ontstaan en verloop van ziekten.
In een pathologisch laboratorium worden weefselstukjes (histologie) en celvocht (cytologie) met behulp van een lichtmicroscoop onderzocht. Analisten zorgen ervoor dat het materiaal op de juiste wijze wordt geprepareerd. De patholoog stelt vervolgens de diagnose en koppelt deze terug aan de huisarts of behandelend specialist. Naast het vaststellen van aard en oorzaak van de ziekte, wordt de patholoog ook vaak betrokken bij het behandelingsplan van patiënten.
Centraal staan het steeds sneller en beter stellen van diagnoses en het voorspellen van de slagingskans van behandelingen.
https://www.labpon.nl/algemene-informatie/wat-is-pathologie

De pathologie kan onderzoek doen naar het weefsel in je kniegewricht. Soms heeft de knieschijf losse deeltjes (die kunnen dan afgeschaafd worden met een kleine kijkoperatie) of is de meniscus beschadigd (meestal bekeken via een röntgenfoto). De patholoog werkt in dit geval dus samen of voor de Orthopedist. Eventueel werkt de Orthopedist ook samen met de Radioloog (Röntgenfoto's en eventueel MRI).