Hoe komt het dat mijn tenen scheef zijn door steunzolen?

Ik heb steunzolen van de podoloog. Ongeveer 1 jaar nu. Mijn grote tenen zijn scheef geworden. Voor dat ik mijn zooltjes had waren ze gewoon normaal. Ben ik de enige die dit heeft? En weet iemand hoe dit komt? En hoe kunnen je tenen weer recht worden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
fremar
6 jaar geleden
dit bespreek je best met de podoloog
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In principe is dit niet mogelijk, tenzij je door iemand geholpen bent die zijn werk niet goed gedaan heeft, fouten gemaakt heeft. Hallus Valgus na een jaar steunzolen? Liever naar de huisarts, deze zet je op het juiste spoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb dat ook Toegevoegd na 2 minuten:
Heel veel andere btw ook hoor. De druk van die zooltjes staat op je niet niet perse op je grote teen vandaar kan je teen scheef gaan groeien. Is niks ergs aan. Heel veel mensen
Die ik ken hebben dit ook.

Antwoorden (1)

Dat is een vraag met een veronderstelling erin. Het kan eigenlijk (bijna) niet door steunzolen komen. En jij vraagt _hoe_ het daardoor komt. Hoe weet je dat? Een veelvoorkomende denkfout: 'post hoc, ergo propter hoc' Vrij vertaald: voordat ..(factor X, hier die zooltjes) was het niet zo, en nu wel, dus daar komt het door.' Terwijl dat bij steunzolen en scheve tenen uitermate onwaarschijnlijk is, zo niet onmogelijk.

Scheve grote teen komt zo vaak voor, dat het een aparte naam heeft: hallux valgus. Oorzaken werden vroeger vaak gezocht in verkeerde (te nauwe, vooral voorin) schoenen. Dat idee wordt steeds minder aangehangen in medische kringen, maar omdat het bij vrouwen vaker voorkomt zal het wel nooit uitsterven. Bewijs is er amper voor. Steunzolen worden gegeven tegen platvoeten en doorgezakte voorvoeten. Daar zou een verband tussen kunnen zijn: de voorvoet wordt gespreid wgs te weinig steun. Hoe dan ook, je krijgt die dingen voor een voetprobleem dat er al is. Misschien was het scheef gaan staan al begonnen.

/wiki/Drogreden#Post_hoc_ergo_propter_hoc_.28na_dit.2C_dus_door_dit.29

Is er alleen een podoloog in beeld, of ook een orthopeed? Een huisarts? Allemaal veel betere adressen voor je vraag.