Werkt olijfolie laxerend?

Ik kan al een paar dagen niet goed naar de wc. Ik heb hierover veel gelezen en een eetlepel olijolie geprobeerd. Hoelang duurt dit effect en helpt het wel echt. Op internet staat dat je extra vergie of zo moet gebruiken, maar ik had alleen traditionele. Werkt deze ook?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
25.8K
Amadea
6 jaar geleden
Simpeler is: op de nuchtere maag een glas lauw water drinken.
SimonV
6 jaar geleden
Dat dacht ook altijd maar, maar... "een arts die het zal adviseren, maar het werkt geheid: 's ochtends meteen een glas lauw water op de nuchtere maag, en dan een kopje koffie met een sigaret. Wie dit advies opvolgt, doet er goed aan eerst de deur van het toilet open te zetten: de darmen die door het opstaan toch al het sein hebben gekregen van de nieuwe dag, komen door de stimulantia van koffie en sigaret onherroepelijk in beweging. ,,Maar het is alleen die ochtendsigaret die laxeert'', waarschuwt professor E. Mathus, maag-darmspecialist van het Amsterdamse AMC." https://www.trouw.nl/home/voor-wie-niet-poepen-kan~aae0dbf7/

Het beste antwoord

Uit een studie, gepubliceerd in het Journal of Renal Nutrition, werd bevestigd dat een dagelijkse dosis olijfolie effectief is bij constipatie.
Je kunt ook traditionele gebruiken, "extra virgin" is alleen wat puurder.

Beter lijkt me echter deze combinatie: twee liter vocht per dag en veel vezels. Niet alleen volkorenbrood - daar wordt de ontlasting goed kneedbaar van - maar ook veel fruit - maakt de brij luchtig - en daarnaast peulvruchten, noten en rauwkost.
SimonV