Is het schadelijk dat een pacemaker meerdere keren op een dag afgaat?

Mijn vader heeft een tijd geleden een pacemaker gekregen omdat hij 3 hartstilstanden achter elkaar kreeg. Sinds hij hem heeft gaat die meerdere keren per dag af, dat kunnen ze uitlezen ( hij ligt nog in het ziekenhuis)

Maar ik maak me erg zorgen want - heel leuk zo een pacemaker, maar kan een hart dat wel hebben zo vaak een schok? Ik ben een beetje bang dat hierdoor zijn hart het binnenkort helemaal opgeeft.
Is mijn angst terecht?

P.S.: Ik heb het al gevraagd aan de artsen die zeggen dat een pacemaker daar voor bedoeld is en ze geven niet echt antwoord op mijn vraag.

ronron1212
8 maanden geleden
het gaat niet om schokken
https://www.ecgacademie.nl/werking/

Antwoorden (1)

Een pacemaker geeft geen schok, maar elektrische prikkels. Deze prikkels zijn zorgvuldig gekalibreerd om de natuurlijke elektrische signalen van het hart na te bootsen. Het hart heeft er dus alleen maar 'profijt van' als de pacemaker afgaat.
SimonV
8 maanden geleden