Ik neig naar ondergewicht, nooit zwanger geweest, en toch heb ik een bolle buik bij het inspannen. Hoe kan dat?

Bij inspanning bedoel ik dezelfde beweging als buikspieroefeningen. Het valt op omdat ik voor de rest mager ben (kan niet aankomen) en ik nooit zwanger ben geweest. s'Ochtends heb ik altijd een "ingezakte" buik maar wanneer ik wil opstaan vormt zich een halve voetbal in mijn buik.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zullen je ingewanden zijn die naar buiten worden gedrukt.
Ben je weleens naar de huisarts geweest om hulp te vragen bij het aankomen in gewicht?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Komt het van onder je buikspieren (ingewanden) of ligt het (vetweefsel) op de buikspieren?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Crea, ik ben daarmee naar de huisarts geweest. Hij klopte op zijn buik en zei dat het met de jaren echt wel goed komt (hij lachte me eigenlijk uit). Jackd, ik heb niet zoveel vet. Er vormt zich echt een halve voetbal (10 cm van de zijkanten), dat omhoog puilt (ook zo'n 10 cm).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
wat is voor jouw ondergewicht?
want ik kan ook niet aankomen maar ik ben 60kg
en 1,80cm alleen dan kan ik beantwoorden

Antwoorden (2)

Hoe het officieel heet weet ik niet - maar je hebt platte spieren aan de voorkant van je buik, één links en één rechts. Die groeien al voor de geboorte aan elkaar vast.

Bij een enkeling gebeurt dat vastgroeien niet. Dan heb je een smalle of zelfs een ruime opening tussen de beide buikspieren. Tussen de organen en de buitenwereld zitten dan nog slechts een soepel vlies en de huid.

Als dat het geval is, puilen de ingewanden bij sommige inspanningen naar buiten.

Een arts kan dat snel zien wanneer jij laat zien wat je bedoelt. Gewoon voordoen dus.

Maak dus een nieuwe afspraak en laat zien wat je bedoelt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik denk niet dat dit het is, maar bekijk de plaatjes van een navelbreuk eens (zie de Bron hieronder).
Cryofiel
7 jaar geleden
Dit komt door tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Ik raad aan de komende tijd extra veel eiwitten te eten, grote kans dat dat de oorzaak is. Zou dan binnen een week weg zijn.

Gr.
Ozair