Overgevoelig voor omgevingsgeluid, wat kan dat zijn?

Ik kan me nergens meer op concentreren als ik meerdere geluiden hoor. Loop al ruim 3 jaar alle ziekenhuizen en specialisten af om er achter te komen wat ik heb. Niemand neemt het serieus of kan er een naam aan geven, laat staan dat er iets is dat er aan gedaan kan worden.
Ik word letterlijk helemaal gek in mijn hoofd als ik meerdere geluiden. Kijk ik tv, dan moet er bv. niemand anders geluiden maken. Als mijn vrouw in de keuken bezig is hoor ik bv. de afzuigkap, water uit de krant, potten, etc... op zo'n moment ben ik helemaal de kluts kwijt en kan ik niks meer. Zit ik in de auto met de radio aan, kan dat weer niet, omdat ik ook de motor hoor en omgevingsgeluiden. Ben ik op een verjaardag, wordt ik echt helemaal gek, mensen die praten, muziek, geblaf van honden, hapjes die worden gemaakt in de keuken, etc... Ik kan duizenden voorbeelden noemen, maar niemand weet wat dit is en wat er aan gedaan kan worden.
Komt iemand dit bekend voor of heeft het een naam en wat zou er misschien aan te doen zijn?

Toegevoegd na 1 uur:
Voor alle duidelijkheid, het gaat niet om een fobie, want het is geen angst voor geluiden. Daarnaast heeft het ook niks te maken met slechthorend. Sterker nog, mijn probleem is dat ik veel te veel hoor en daardoor wordt afgeleid.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.2K
Cryofiel
7 jaar geleden
Had je dit altijd al, is het plotseling begonnen, of is het geleidelijk erger geworden?
Ritsuka
7 jaar geleden
ik heb het zelf als onderdeel van mijn Asperger, ik kan geen geluiden filteren en hoor dus alles.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb hier sinds de laatste 3 jaar last van en het wordt wekelijks alleen maar erger. Je raakt er door gefrusteert (op mijzelf, niet op anderen).
Cryofiel
7 jaar geleden
Kan het zijn dat je "jezelf ziek praat" door je te focussen op het probleem? Dit is niet negatief bedoeld, sterker nog, ik ken het van mezelf. Als ik ergens last van heb, en me eraan erger, dan ga ik mezelf er zo op focussen dat ik er alleen maar méér last van krijg. Zou iets vergelijkbaars bij jou aan de hand kunnen zijn, of heb je dat al kunnen uitsluiten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk het niet Cryofiel. De neuroloog denkt dat het te maken heeft met een zware depressie, waarvoor ik momenteel onder behandeling ben van psychiater. Hij vind het ook een raar fenomeen, maar wist me wel te vertellen dat dit vaker voorkomt bij mensen met een depressie. Hij wil binnekort iets proberen met een medicijn, alleen heb ik zo mijn twijffels...
Cryofiel
7 jaar geleden
Het klopt wel dat depressieve klachten tot allerlei "bij-klachten" kunnen leiden. Dus wie weet heeft de neuroloog gelijk...

Het beste antwoord

Overgevoelig horen
Voor de meeste mensen is het voortdurend horen van lawaai een bron van ergernis. Dat is logisch. Sommigen hebben echter een bijzonder gevoelig gehoor en kunnen geen normale omgevingsgeluiden verdragen. Dit komt zowel voor bij mensen met als zonder gehoorverlies. Er zijn verschillende vormen van overgevoelig horen: hyperacusis, misofonie, fonofobie en recruitment. In de tekst die volgt, gaan we hier dieper op in.

De kennis gebaseerd op het Jastreboff-model en de technieken die worden gebruikt om iemand minder gevoelig te maken voor geluid (zogenaamde desensibilisatietechnieken) ontwikkeld in de jaren tachtig, laten een doeltreffende behandeling toe van overgevoelig horen in zijn verschillende vormen.

Voor verdere uitleg verwijs ik naar link daar dit hier te veel plaats inneemt:
http://www.tinnitus-trt.info/hyperacusis.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Wie te kampen heeft met misofonie (afkeer van bepaalde geluiden) of fonofobie (angst voor geluid in het algemeen) moet gedragstherapie volgen. De onlogische negatieve reacties bij het horen van bepaalde geluiden moeten verdwijnen. Hiervoor moet je eerst inzien dat de afkeer of angst ongegrond is. Dit geldt trouwens voor alle fobieën (spinnen, kleine ruimtes, enz.). Bij misofonie en fonofobie gaat het om een irrationele angst voor normale omgevingsgeluiden. Je denkt dat de geluiden het oor zullen beschadigen, maar dit is niet zo. Hier moet het gehoorsysteem zowel bewust als onbewust worden getraind om aangepast en positief te leren reageren op geluiden. Belangrijk is eerst de redenen te zoeken achter de ontwikkeling van de overgevoeligheid en de angsten, of die laatste nu ingebeeld zijn of niet. Vaak zijn angsten ontstaan of versterkt via slechte therapie of onjuiste adviezen afkomstig van anderen.
fremar
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hyperacusis ofwel de Griekse vertaling "ik hoor teveel"

Oorzaak:
In je vraag geschiedenis hier op goeievraag zie ik 3 jaar geleden 2 dingen:
Een trauma en een niet standaard slaap medicatie.
Verder heb je geen gehoorschade, beide (en ook andere) oorzaken zouden dus kunnen.

Mogelijk oplossing:
Je kan hier in een antwoord geen wonder verwachten en meer dan schieten met hagel kan ik ook niet zonder meer informatie.
Twee dingen:
-Geef je lichaam alle mogelijkheden die er zijn om dit op te lossen: Voeding en levenswijze. Dat kan ver gaan: baan opzeggen, huis verkopen en een hutje op de heide, maar zover hoeft vast niet.
-Neem twee weken minimaal 1000mg magnesium(citraat) per dag, niet gelijk met voedsel en op meerdere momenten en ga smeren met magnesium olie.
Verwacht hier weinig van als je bijvoorbeeld een paar glazen wijn per dag drinkt. (goed te begrijpen maar ook een neerwaartse spiraal)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overgevoeligheid voor omgevingsgeluid komt heel vaak voor bij mensen die hooggevoelig zijn. Misschien ben jij wel een HSP (High Sensitive Person). Bij hooggevoelige mensen komt alles heftiger binnen.
Ook bij een burn-out, de ziekte ME/CVS en mensen met een aandoening in autistisch spectrum heeft men last van veel prikkels, dus ook omgevingsgeluid.