Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn (gele) schaafwond het beste behandelen?

Ik ben vorige week op straat gevallen, waardoor ik een kleine schaafwond op mijn knokkel heb. Vrijwel direct nadat ik gevallen was heb ik de wond onder de kraan gehouden en heb ik er vaseline op gedaan. De volgende dag heb ik jodium gekocht en erop gedaan (enkele dagen geleden).

Nu heb ik wel het idee dat de wond een stukje kleiner is geworden dan een paar dagen geleden, maar in het midden van de wond zit al sinds een dag na mijn val een klein geel stukje (welke ook kleiner lijkt te worden). Het doet geen pijn meer als ik mijn vinger beweeg, maar ik 'voel' het wel heel goed. Als ik er aan zit doet het wel een beetje pijn nog.
Is het verstandig om dit met jodium te blijven behandelen? Ik hoor het graag!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Cryofiel
7 jaar geleden
Zo'n klein wondje dat al dicht is, zou ik zelfs helemaal niet behandelen. Hooguit informeren of een tetanusinjectie raadzaam is - maar zelfs dat is bij mijn weten bij normale, kleine schaafwondjes niet nodig. Gewoon laten drogen aan de lucht is over het algemeen het beste. Als je de korstjes er steeds makkelijk afschraapt zou je er tijdens je activiteiten een losse, ademende pleister op kunnen doen, puur om te zorgen dat de korstjes niet steeds worden afgerukt. Verder: liefst geen pleister, geen behandeling, gewoon helemaal niets doen. Het lichaam kan dit zelf prima aan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

je mag dit verder zo blijven ontsmetten,maar als de wonde klein is laat je deze ook best aan de lucht drogen,het beetje wondvocht zal dan een korstje vormen dat bescherming bied voor de wonde.
(Lees meer...)
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Fremar u bent goed bezig, zelf wist ik dit ook nog niet en zal het de volgende keer zeker gebruiken, bedankt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding