Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het ergst wat er kan gebeuren als je iemand door elkaar schud die net zijn hoolfd ernstig heeft gestoten?

hoi, ik schrijf een betoog waarin ik vindt dat mensen meer EHBO kennis moeten hebben. ik gebruik een anekdote van mezelf van toen ik een keer was aangereden en ik mijn hoofd had gestoten en een vrouw me enorm door elkaar schudde en me optilde. had ik dood kunnen zijn? als ik bijvoorbeeld een hersenbloeding had gehad en iemand me door elkaar had geschud?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
809

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Bij een hoge impact op het hoofd kan er vanalles beschadigd zijn. Eén van de soms onverwachte beschadigingen kan een gebroken nekwervel zijn.

Door die ruggengraat, en dus ook de nekwervels heen loop het ruggenmerg. Deze is onderdeel van het centrale zenuwstelsel. Dit ruggenmerg is erg kwetsbaar (vandaar dat het normaal ook veilig helemaal in de wervels 'verpakt' zit).

Als gevolg van een gebroken wervel ontstaat er bewegingsruimte en kunnen de stukken, of de verschillende wervels bij het bewegen van het slachtoffer over elkaar gaan schuiven.
Door dat verschuiven kunnen bij een zijwaarts beweging de stukken als een schaar het ruggenmerg doorsnijden.
Bij het 'trekken' aan het hoofd kan de belasting op het ruggenmerg terecht komen. Die kan daar helemaal niet tegen en zal als een dropveter uitelkaar getrokken worden.

In beide gevallen raakt het ruggenmerg beschadigd en kunnen (dodelijke) verlammingsverschijnselen optreden.
(Lees meer...)
Thecis
7 jaar geleden
Goed antwoord. Inderdaad het ergste wat er kan gebeuren, maar bij mensen die van wat hoger gevallen zijn of een ongeluk hebben gehad (met dus hoofdletsel) zeker niet een ondenkelijke situatie

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding