Wat voor steek/beet kan dit geweest zijn, en wat doe ik ertegen?

Ik werd vandaag in mijn vinger gestoken door een vliegend insect toen ik mijn hand in mijn jaszak stak. Daar zaten twee boterhammen in dus ik denk dat hij daar op uit was en dat het een steek uit verdediging is geweest.

Ik heb het beest niet goed gezien, maar hij kon in ieder geval vliegen.
De steek werd eerst een klein rood vlekje met een witte grotere vlek daar omheen. Het is ook even een beetje dik geweest.
De pijn is al flink gezakt sinds de steek, maar als ik er een koud doekje op leg doet het juist VEEL veel meer pijn. Betekent dit dan dat er nog steeds iets in mijn hand zit? Moet ik actie ondernemen of geneest het vanzelf?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Amadea
7 jaar geleden
In Nederland of België, of elders op de wereld?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon in Nederland
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk aan een wesp . Die zoeken nu warme donkere plekjes .

Antwoorden (1)

Dat moet dan haast wel een wintermug zijn geweest, de ringpootsteekmug. Deze is te herkennen aan de witgeringde poten, het donkergeringde bruine achterlijf en de gevlekte vleugels. En hij is groter dan de zomermug, het is een van de grootste muggensoorten ter wereld.
De steek is erg pijnlijk en het komt nogal eens voor dat de bulten ontsteken. Maar gelukkig brengt de ringpootsteekmug geen ziekten over, zoals andere muggensoorten dat soms kunnen doen.
Amadea