Kan een trommelvliesbuisje tinnitus verergeren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.5K
TurfGraver
7 jaar geleden
Als het goed is niet.
Oorzaak van tinnitus zit hem niet in de trommelvlies.
Cryofiel
7 jaar geleden
Heb je deze vraag aan je otoloog gesteld, of aan je huisarts?

Antwoorden (2)

Volgens KNO-artsen kan dit inderdaad gebeuren, maar de kans daarop is niet heel groot. Het hangt er nogal vanaf wat de oorzaak van de tinnitus is. Als het geregeld dichtklappen van de trommelvliezen het oorsuizen veroorzaakt dan zullen buisjes dit probleem juist oplossen. Komt de tinnitus door een gehoorbeschadiging, dan heb je kans dat buisjes daar geen goed aan doen.
Amadea
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Welke KNO-artsen beweren dit?
Nee.

Tinnitus ontstaat wanneer in het slakkenhuis de trilhaartjes van zenuwcellen afsterven. Cellen die gewend zijn input vanuit die trilhaartjes te krijgen ontdekken plotseling dat er niets meer binnenkomt. De cel wordt "onzeker" en gaat zelf geluid 'verzinnen' en doorgeven.

Dat geluid hoor je dan, vaak in de vorm van een fluittoon, of een ruis.

Een trommelvliesbuisje blijft in helemaal uit de buurt van het slakkenhuis, en dus ook van de trilhaartjes.

Tenzij er iets gruwelijk mis gaat tijdens de operatie hoef je niet bang te zijn voor een verergering van tinnitus.

Sterker nog: doordat er weer extra écht geluid in het oor terecht komt zullen ook meer trilhaartjes signalen naar de zenuwcellen gestuurd worden. Die zenuwcellen krijgen dus weer input en worden minder 'onzeker' en gaan beter reageren.

Je tinnitus zou wel eens juist kunnen verminderen !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie! Maar als je buisjes plaatst krijgt het middenoor meer lucht, maar daar zitten toch juist de trilhaartjes? Dan hoor je de tinnitus toch juist luider?
TurfGraver
7 jaar geleden
Trilhaartjes zitten in de slakkenhuis.
https://www.hoorwijzer.nl/gehoorsorgaan/werking-van-het-oor_450pxjpg
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
TurfGraver heeft gelijk: de trilhaartjes zitten veilig in het slakkenhuis. Maar ook marla862 heeft deels gelijk: in het middenoor komt meer lucht, en dat levert meer geluid op. Maar dat is een voordeel ! Door het afbreken van de trilhaartjes krijgt de hoorzenuwcel minder prikkels binnen dan hij gewend is. Dat maakt de zenuwcel onrustig waardoor deze zelf geluid gaat 'verzinnen'. De cel gaat dus ongericht, valse prikkels afgeven aan de hersenen. Wanneer het echte geluid van buiten luider wordt zal de zenuwcel ook meer echte prikkels krijgen. Hij zal daarom minder snel geneigd zijn om prikkels te verzinnen. Daarom is het best mogelijk dat je tinnitus dus minder wordt.