Hoe weet ik of mijn voet gebroken is?

Ik was aan het turnen in de slaapkamer (lekker handig

Toegevoegd na 6 minuten:
Toen klapte mijn voet tegen het houten bed en nu kan ik niet lopen

Toegevoegd na 8 minuten:
1 teen kan ik niet bewegen en verder is mijn voet
dik en heel heet

Toegevoegd na 12 minuten:
Mijn ouders willen niet gelijk naar de dokter omdat ze bang zijn dat er dan toch niks aan de hand is, dus is er een trucje om te kijken of iets gebroken is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
28.5K

Het beste antwoord

Daar zijn geen trucjes voor....zelfs een huisarts kan dit nooit zien of met zekerheid zeggen, hij heeft nl. geen röntgen ogen ;-) Indien hij twijfelt, krijg je een doorverwijzing om foto's te laten maken. Een kneuzing is vaak net zo pijnlijk als een breuk, dus daar kan je niet van uitgaan. In beide gevallen kan je er in eerste instantie ook niet op staan, bij een breuk zal dit ook niet gaan na een koeling en langere rustperiode.

Dat je jouw teen niet kan bewegen, zou voor je ouders al genoeg reden moeten zijn om er de huisarts naar te laten kijken. Hier is meer aan de hand dan alleen een kneuzing. Zeker als je weet dat je met de teen ergens tegenaan geschopt hebt. Er kan heel goed een middenvoetsbeentje gebroken zijn of ingescheurd. Zeg tegen je ouder dat je het niet uithoudt van de pijn en dwing ze zo om naar de huisarts te gaan. Ik adviseer je om niet eerst te gaan koelen. Dit verdooft de pijn dusdanig dat een arts geen goede diagnose kan stellen.

Ik heb het aan den lijve ondervonden! Ik gleed uit en kon niet meer op mijn voet staan. In een mum van tijd werd hij dik en blauw. Thuis gekomen heb ik eerst een zak losse bevroren groenten in een handdoek verpakt (tegen huidbevriezing) op de voet gelegd om de pijn te verdoven en de zwelling wat tegen te gaan. Heb een poosje zo met mijn voet omhoog gelegen en na een kwartier de ijsverpakking weer weggehaald. Staan ging met geen mogelijkheid, ondanks de verdoving. Ben naar de huisarts gegaan en die kon overal tasten en drukken, ik verging niet van de pijn omdat de voet nog verdoofd was. Ik moest ermee rusten, want hij was waarschijnlijk gekneusd zei hij. Tegen erge pijn moest ik maar paracetamol nemen. Dat heb ik niet gedaan omdat ik wilde weten hoeveel pijn ik voelde en of het minder werd.

De pijn werd echter steeds heviger en ik heb om een verwijskaart gevraagd en die kreeg ik meteen. Foto's lieten toen zien dat mijn bovenvoet op 3 plaatsen breukjes vertoonden en er waren scheurtjes te zien. Een scheurtje kan ook tot een breuk leiden, dus.... Neem liever het zekere voor het onzekere!
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door naar je huisarts te gaan. En hem of haar te laten bepalen of het nodig is op de eerste hulp een foto te laten maken, die uitwijst of er een breuk is.
Amadea
7 jaar geleden
Huisartsenpost bellen, en als dienstdoend huisarts van mening is dat er foto's gemaakt moeten worden, dan ga je verder naar de spoedeisende hulp. Dan worden foto's van je voet gemaakt en krijg je te horen of de voet gebroken is of niet.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ aan de telefoon kunnen ze al een inschatting maken of het verstandig is om langs te komen.
Die snap ik even niet.....ze willen niet naar de dokter omdat ze BANG zijn dat er niks aan de hand is ??? De dokter is er voor het omgekeerde; je gaat erheen omdat je bang bent dat er WEL iets aan de hand is, en in het beste geval kan hij je geruststellen.

De kans dat er echt iets kapot is in je voet dat behandeling behoeft is inderdaad niet heel erg groot, maar voetkwetsuren (je hebt zomaar wat verstuikt of verzwikt of uitgerekt of zelfs gebroken) zijn vaak wel heel pijnlijk.

In eerste instantie zou ik het goed koelen, om een zwelling - die nog meer pijn kan geven - tegen te gaan, voet omhoog en rusten, en de huisartsenpost bellen met de vraag OF je langs moet komen of het tot maandagochtend aan kan kijken, en wat het beste behandeladvies is in die tussentijd. Niet zelf die beslissing nemen, want er kan natuurlijk altijd WEL iets kapot zijn dat meteen behandeling behoeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt onmogelijk zelf bepalen of er iets gebroken is, tenzij je voet in een héle rare stand / hoek staat. De mate van pijn is geen indicatie voor wel of niet een breuk. De kans dat er iets met je banden is gebeurd is echter groter, en daar kun je beter niet te lang mee doorlopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat de ouders terughoudend zijn met een gang naar het ziekenhuis in het geval dat er niets ernstigs aan de hand is, kan verband houden met de vrees voor de kosten (die best wel erg hoog zullen zijn) en de consequenties voor het eigen risico. Dus de reactie van de ouders om even af te wachten lijkt me zo gek nog niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja, voor mij is het gezondheid voor alles en eigen risico op=op ; dat mag nooit een reden zijn je gezondheid op het spel te zetten, en al HELEMAAL niet die van je kind. (Waarbij kinderen overigens bij mijn weten nog geen premie betalen en geen eigen risico hebben, dus in dit geval gaat die vlieger niet op.) https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/verplicht-eigen-risico Waar ik me WEL iets bij kan voorstellen is geen zin hebben in de verloren nacht / avond van het ein-de-loos in onzekerheid wachten op de eerste hulp, en dan achteraf constateren dat het misschien "voor niks" is geweest. Heel wat van die avonden gehad....maar ook wel een paar keer dat het niet voor niks was, en uiteindelijk is gerustgesteld worden met "niks ernstigs" ook de moeite waard. En "zin:" heeft daar weinig mee te maken als het om de gezondheid (van je kinderen) gaat.