Is er een medicijn tegen niet kunnen boeren en een pijnlijke hik?

Bovenstaande vraag heeft natuurlijk wel wat toelichting nodig. Bij dezen:

Als ik veel bier / koolzuur heb gedronken krijg ik altijd een ontzettend pijnlijke hik met een heel naar 'opgeblazen' gevoel, een soort misselijkheid en een benauwend gevoel. Dit is met name als ik veel beweeg tijdens het drinken, zoals tijdens het dansen. Er komen wel een soort zachte 'ratelende' of 'borrelende' geluiden uit mijn keel; iets wat ook gebeurt als ik gewoon een glas cola zou drinken.

Ik ben geen aansteller op het gebied van pijn, maar functioneren is op dit soort momenten bijna onmogelijk, waardoor het automatisch dan ook het einde van de avond betekent voor mij. Vaak houdt de hik heel lang aan, wat uiteindelijk ook nog leidt tot rugpijn. Wat voor mij werkt is door plat te gaan liggen en rustig wat te gaan eten. In de praktijk houdt dat helaas in dat naar huis gaan de enige optie is. Uiteindelijk komt de lucht er dan d.m.v. flatulentie uit. Standaard trucjes tegen de hik zoals het inhouden van adem helpen niet. Ook Rennie of Rennie Deflatine hebben geen effect.

Ik denk dat het probleem een gevolg is van het feit dat ik niet kan boeren; ik heb het nooit gekund en zou ook niet weten hoe dit zou moeten. Graag wil ik weten of er een oplossing voor dit probleem is, en of er hier lotgenoten zijn die het probleem herkennen en tips hebben hiermee om te gaan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
20.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt me simpel op te lossen, geen koolzuurhoudende dranken meer en stoppen met het drinken van bier. Zonder alcohol of priklimonade kan een avond ook supergezellig zijn, zelfs nog gezelliger zonder hik en pijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dar is een uitstekende remedie tegen, en die heet "geen koolzuur drinken". ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem mijn woorden terug ; goede vraag, veel van geleerd. Sterkte !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb juist het zelfde probleem. Nu net weer gehad. Zat op een feestje en mocht na huis gaan het gevolg dat mijn verloofde dit ook niet zo tof von
Verwijderde gebruiker
8 maanden geleden
Ik heb er zelf ook last van. Na beetje lezen kwam ik op dit medisch artikel uit. https://www.medischcontact.nl/kennis-carriere/wat-ziet-u/wat-ziet-u-gezien/niet-kunnen-boeren.htm
Veel wetenschappelijke terminologie hierin, Maae wat ik ervan uit opmaak hebben ze hier verkeerd aanspannen van spieren in de slokdarm door middel van een botox variant verdooft waardoor deze jongen weer kon boeren. Daarnaast ben ik de vaak gemiste Aerofagie diagnose tegengekomen. Omdat er eerder aan prikkelbare darm syndroom gedacht word bij vergelijkbare klachten.
https://www.darmgezondheid.nl/darmklachten/darmaandoeningen/aerofagie/ Schijnt dat je die klachten door middel van ademhalingsoefeningen en slik oefeningen kunt verminderen dan wel niet verhelpen. Volgens mij moet je voor zulke therapie bij een logopedist (spraak therapeut) zijn.
Oh wauw, ik zie nu pas na registratie de mooie reacties van anderen. Voor alles wat dubbel is de eer aan de rest, hoop dat er misschien nog iets aanvulling in zit, maar het lijkt dat m'n reactie redelijk overbodig was... Haha, beschamend... =P
Protean
8 maanden geleden
Ik heb hier mijn hele leven al last van, maar je wordt nergens serieus genomen. Het is vaak van het kastje naar de muur. Dan is het weer maagzuur, en dan komt het weer omdat ik vroeger rookte. Niet inachtneming dat ik hier dus al voor zolang ik me kan herinneren last van heb. Vinger in de keel steken werkte vroeger zo nu en dan nog wel eens, maar de laatste 15 jaar eigenlijk ook niet meer. Ik heb er na alle jaren maar mee leren leven. Het beïnvloed mijn leven echter nog dagelijks, en er zijn bepaalde dingen die ik gewoon niet kan doen. Zelfs het hebben van een partner is een stuk moeilijker omdat ik ook erg winderig word als ik last van lucht in mijn maag heb. Daarnaast is intiem zijn iets waardoor ik er bijna 100% zeker last van krijg.

Het beste antwoord

Mijn excuses voor mijn reactie, dat was de "eerste ingeving" , maar ik ben me er even in gaan verdiepen, en wat je noemt kan wel degelijk een heel serieus probleem zijn, dat echter nauwelijks serieus genomen wordt, OOK niet in de medische wereld.
Googelen op jouw klachten levert vooral heel veel mensen op met het zelfde probleem, verrassend veel mensen zelfs, maar vrijwel nergens een (definitieve) oplossing. En dat lijkt ook niet zo simpel te zijn.

Er is wel een soort van naam voor ; dysfuntcional belch reflex (syndrome).
Wat gewoon letterlijk betekend niet functionerende boer-reflex.
Dat is echter geen syndroom / ziekte / aandoening aan zich ,maar een SYMPTOOM dat vele onderliggende problemen kan hebben.

Zo kan er een probleem zijn met de maag of de (bovenste en/of onderste ) sluitspieren in de ) slokdarm, met het maagklepje, iets met het middenrif, maar ook roken kan een oorzaak zijn. Vaak luidt het advies dat men er maar "mee moet leren leven", het dieet moet aanpassen (zoals ik net ook deed), "leren" boeren (inwendig vaak), lucht uit de maag forceren door een vinger in je keel te steken, maar daarmee neem je allemaal het onderliggende probleem niet weg. ALS het al helpt.

Neem desalniettemin je klachten serieus, en geef ook niet te snel op. Het is heel belangrijk een huisarts / internist / gastroenteroloog te vinden die met je mee wil denken en wil helpen zoeken naar een mogelijke oplossing. Helaas is dit ook in de medische wereld nog een best wel onbekend probleem, wat vreemd is als je ziet HOE veel mensen hier last van blijken te hebben. En wat een impact het kan hebben op je dagelijks leven. Veel meer dan alleen maar de bier en de cola laten staan.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://lasaludfamiliar.com/familieleren/diverse-themas/de-roemheld-syndroom-oorzaken-symptomen-en-behandeling.php

https://www.zocdoc.com/answers/21555/is-there-a-treatment-for-dysfunction-of-the-belch-reflex

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik lees nu net ergens dat een logopedist je wellicht ook kan helpen om te "leren"boeren, want ja, het kan ook nog een probleem van de mond, tong of het strottenklepje zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat er tot nu toe bekend is is het volgende: bij de meeste mensen kan de slokdarm openen als er lucht tegen aandrukt vanuit de maag. Dit is het welbekende boeren, maar het hoeft niet altijd geluid te geven.
Maar bij mensen met het hierboven beschreven probleem (Dysfunction of the Belch Reflex) is de slokdarm te 'strak' en wil niet openen om lucht eruit te laten. Dit betekent dus dat lucht zich gaat ophopen (mini boertjes) en dat je dus ook veel last krijgt van winderigheid.
Of ik daadwerkelijk hetzelfde probleem had als de topic starter weet ik niet, maar ik kon dus ook niet boeren. Ondanks veel pogingen is het me toch gelukt. Ik kan nu boeren wat ik wil, overgeven indien nodig en mijn keel open zetten om een en ander te "atten". Dus geef het niet op, het is werkelijk fantastisch om te kunnen. Begin bij het voorzichtig laten ontsnappen van kleine beetjes lucht tijdens bijvoorbeeld gapen en probeer zo te voelen wat er precies gebeurd.

Toegevoegd na 7 minuten:
er bestaat in feite geen medicatie hier voor,wel is er in de link één persoon geholpen door een kleine operatie.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had er als kind ook altijd last van. Maar toen kregen we een jongen op school die kon in één boer het hele alfabet én z'n naam erachteraan boeren. Dat vond ik zo stoer dat ik weken ben beziggeweest om dat ook te leren. Mijn moeder vond het vreselijk, mijn vader heeft twee weken onafgebroken in een deuk gelegen :D Bloedserieus was ik. MAAR... Sindsdien wel inderdaad prima controle over lucht in de maag en slokdarm. \o/ Als je bier drinkt of iets anders dat schuimt is de truc om even twee minuten (of zo) af te zien, totdat het schuim gezakt is, en dan in een keer alles eruit te laten, anders krijg je een slokdarm vol schuim en dat triggert je huig en dan slik je alles weer in, en dan gaat antiperistaltisch en peristaltisch tegen elkaar in werken en dat kan pijn doen.