Waarom zou een aangestipte wrat niet afvallen?

Ik heb een wrat op mijn vinger. Die is nu al twee keer "aangestipt" met vloeibare stikstof. Beide keren zag de wrat er echt bevroren uit.

De bedoeling van "aanstippen" is dat er onder de wrat een blaar ontstaat, waardoor de wrat na een tijdje afvalt. Maar dat is nu beide keren niet gebeurd. De oppervlakte van de wrat blijft gevoelig, dus er zitten werkende zenuwen in. En de wrat blijft gewoon zitten.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Waarom is de wrat niet dood, waarom ontstaat er geen blaar onder de wrat, en waarom valt de wrat niet af?

Cryofiel
7 jaar geleden
5.2K
Amadea
7 jaar geleden
Grappig te ontdekken dat die methode Cryotherapie wordt genoemd...
Cryofiel
7 jaar geleden
Best toepasselijk...
;-)
erotisi
7 jaar geleden
Voordat wratten behandeld kunnen worden, wordt de harde, eeltachtige bovenlaag verwijderd. Deze harde laag is een belemmering voor de behandeling, want ook in de onderlaag van wratten en de omringende huid zitten virusdeeltjes die door de behandeling met vloeibare stikstof vernietigd moeten worden.
https://dermatologie.slingeland.nl/kenniscentrum/Behandelingen/Stikstofbehandeling/1056/1075
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zolang de wrat er zit moet je het elke 2 weken opnieuw laten aanstippen. Wellicht kun je aan de gene die je behandelt vragen of hij/zij iets intensiever wil aanstippen, en misschien iets harder duwen. Wratten behandelen kost nou eenmaal tijd en vraagt vaak toch meer dan 2 behandelingen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Niet meer laten doen. Ga naar een dermatoloog. Die heeft een pijnloos middel dat met ongeveer 1 tot 2 weken werkt.

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende redenen waardoor een wrat er niet afvalt. Waarschijnlijk is de wrat gewoon erg hardnekkig doordat de wortel dieper in de huid zit dan de behandelaar verwacht, of de behandeling wordt niet goed uitgevoerd.

Helaas gebeurd het maar al te vaak dat het bevriezen van wratten niet effectief genoeg gebeurt; als het goed gebeurd is de behandeling pijnlijk en dat maakt de behandelaar (mn bij kinderen) nogal eens te voorzichtig.

Een wrat heeft aan de onderkant een uitloper dieper de huid in, de wortel. Om de wrat effectief te behandelen moet ook deze wortel helemaal bevroren worden. Om dit te bewerkstelligen ontkom je er eigenlijk niet aan om de huid rondom de wrat ook te bevriezen.
De wrat heeft aan de bovenkant juist een harde laag; deze beschermt de wrat als het ware tegen de kou. Voor de therapie is het eigenlijk nodig om die harde laag eerst te verwijderen (daar bestaan weer verschillende manieren voor die allemaal even goed werken); ik ken bijna geen collega's die dat ook daadwerkelijk doen.

Tijdens de behandeling, dus na het verwijderen van de harde laag, moet de wrat langzaam vanuit het centraal bevroren worden totdat de omringende huid ook wit is voor een paar millimeter. Het geheel moet minimaal 10 seconden wit blijven.
Eventueel moet dit om de twee weken herhaald worden totdat de wrat weg is.

Je kan natuurlijk ook vragen om een 40% salicylzuurzalf. Dat is net zo effectief als de stikstof, maar wel pijnloos. Eventueel is dit ook te combineren met stikstof; het is dan wel pijnlijker maar wel effectiever.
Als het allemaal niet werkt kan je dit allemaal zelfs nog combineren met antihistaminica.