Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoelang kun je met een hoge bloeddruk rondlopen, voordat er ernstige gevolgen zijn?

Hooi mensen,

Al een tijdje loop ik rond met een te hoge bloeddruk. Eigenlijk zou ik hier iets aan moeten doen, maar door omstandigheden is het niet zo makkelijk op te lossen.

Op internet staat dat als je een te hoge bloeddruk hebt, dat er ernstige gevolgen kunnen zijn (bv. herseninfarct en hart- en vaatziekten). Maar nergens staat hoe lang je met een hoge bloeddruk moet rondlopen, voordat die dingen gebeuren.

Natuurlijk hangt dat er vanaf hoe hoog je bloeddruk is, maar ik zou graag een ruwe schattig willen weten.

Moet je bijvoorbeeld een jaar rondlopen met een te hoge bloeddruk of twee jaar?

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

De precieze relatie tussen een hoge bloeddruk en de genoemde aandoeningen is niet helemaal glashelder ; wel is duidelijk dat er een groot statistisch verband is. In principe praat je over (vaak blijvende) schade die je opbouwt over meerdere jaren, maar een hoge bloeddruk kan ook de oorzaak zin van een plotseling incident. Het maakt ook wel uit of je bloeddruk licht tot matig of heel sterk verhoogd is. Klachten geeft het in de praktijk maar zelden. Natuurlijk is het beste veel bewegen , niet roken en letten op je voeding, maar er zijn ook al jarenlang uitstekende medicijnen om een te hoge bloeddruk onder controle te houden, en dat ene pilletje per dag, soms 2, kan er natuurlijk nooit "door omstandigheden niet van komen". De oorzaak van hoge bloeddruk is ook niet altijd duidelijk en kan bijvoorbeeld familair bepaald zijn. Dan hebben "normale" maatregelen als afvallen, zoutarm eten of geen koffie drinken ook maar matig effect. Het is verstandig hoe dan ook met de huisarts te overleggen wat het beste plan van aanpak is, en niet met een "onbehandelde" hoge bloeddruk rond te blijven lopen.