Waarom zie ik zwarte vlekken als ik opsta van bed?

Als ik opsta van bed krijg ik meestal bonkende hoofdpijn voor een minuutje of twee en zie zwarte vlekken overal. Ik probeerde al om iets van vijf minuten voordat ik opsta mijn ogen open te houden en rustig op bed gaan zitten, maar als ik dan mijn benen op de grond zet komt de hoofdpijn en de vlekken. Ik ben pas 13 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
erotisi
7 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/overig/vraag/13638/wazig-zwarte-vlekken-ogen-opsta http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/113529/normaal-opsta-zwart-ogen De hoofdpijn kan misschien weer een tegenreactie zijn om het bloed ineens weer naar de hersenen te brengen waardoor je hoofdpijn voelt doordat de hersenen een beetje opzwellen.
Amadea
7 jaar geleden
- Zorg dat je een glaasje water naast je bed hebt staan. Zodra je 's morgens wakker wordt drink je dat, vanuit liggende positie.
- Wiebel daarna een paar minuten met je benen. Dan pompen namelijk je beenspieren meer bloed naar boven.
- Kom daarna rustig tot zitstand, en blijf nog even op de rand van je bed zitten.
- Ga dan pas staan.
Als het goed is krijg je nu geen zwarte vlekken meer voor je ogen.

Antwoorden (1)

Dat noemen we orthostatische hypotensie, oftewel een houdingsgerelateerde bloeddrukverlaging. Je hart en vaten moeten zich even aanpassen aan het rechtop-zijn en zolang dat nog niet is gebeurd, zakt je bloeddruk even. De meest voorkomende klachten zijn een licht gevoel in het hoofd en het zwart worden voor de ogen, maar er kunnen ook oorsuizen en hoofdpijn ontstaan, en soms zelfs flauwvallen. Het is een op zich normaal verschijnsel dat iedereen wel eens in meer of mindere mate heeft, maar bij ouderen en jongeren in de groei (vooral meisjes) komt het het meest voor.

Het beste kun je niet al te snel opstaan, en eventueel nadat je bent opgestaan even blijven staan en je indienen nodig ergens aan vasthouden. Het kan verergerd worden door te weinig of onregelmatig eten, slaaptekort, vermoeidheid of stress. Bepaalde medicatie kan het ook uitlokken. Als het veel erger is dan anders of je er extreem veel last van hebt, kan het verstandig zijn je huisarts te consulteren. Zeker als je ook andere klachten hebt, zou het ook veroorzaakt kunnen worden door bijvoorbeeld bloedarmoede of een ander onderliggend probleem. Meestal is er echter geen specifieke oorzaak voor en zoals gezegd is het een op zich normaal verschijnsel.

Toegevoegd na 6 minuten:
*indien nodig (stomme woordvoorspelling..)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus, had ik een aantal dagen plotseling. Bij het opstaan begon alles te dansen en viel ik razendsnel achterover. Oorzaak? Bleek al een aantal weken 's middags te veel groene thee met Ginseng te drinken. Van af de dag dat ik dat niet meer deed, waren de duizelinge verdwenen.
Dus zoeken naar de oorzaak.
Reddie
7 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ginseng kan de bloeddruk verlagen, dus het kan heel goed dat je dan (meer) last krijgt van orthostatische hypotensie. Maar ja, je moet er maar net even aan denken en het verband leggen.. Oorzaken kunnen velerlei zijn, dat is duidelijk in elk geval. Maar zoals ik schreef: zeker bij jonge meiden komt het sowieso vaak voor, en gaat het ook vanzelf weer over. Maar bij plots ontstaan van de klacht kan het wel goed zijn even een mentaal afstreeplijstje (voeding, medicatie, bloedarmoede of andere afwijkingen) na te gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Ook voor mij herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op die leeftijd wordt het vrijwel altijd veroorzaakt door een te snelle groei. De lengte groei kan dan zo snel gaan dat hart en bloedvaten een beetje achterblijven waardoor de bloeddruk daalt en dus dit soort klachten makkelijk kunnen ontstaan.
Met het warme weer wordt er ook meer bloed van de organen naar de huid verplaatst; daardoor daalt de bloeddruk nog weer meer. Op zich helemaal goedaardig en het houdt weer op als de lengtegroei minder snel gaat; dat kan dus ook wel een paar jaar duren. BIj minder heet weer nemen de klachten waarschijnlijk ook wel af. Belangrijkste is nog om - mocht je flauwvallen - te voorkomen dat je je hoofd stoot bijvoorbeeld tegen de punt van een tafel. Daarom liever even gaan zitten als het gebeurt. Door meer zout of drop te eten kan je je bloeddruk juist wat omhoog brengen; vaak gaat het dan ook wat beter.
erotisi
7 jaar geleden
@Flipjeboot, weet je ook waar precies die hoofdpijn dan vandaan komt, die dus tegelijk met de vlekken komen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi: van de lage bloeddruk.