Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe verdrijf ik slaperigheid 's morgens?

Ik heb genoeg geslapen, maar voel me slaperig. Het gaat me nu niet om de oorzaken, maar om wat ik ertegen kan doen. Caffeine uiteraard, een koude douche. Andere korte-termijn-oplossingen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ga juist niet beginnen met jezelf verzorgen maar probeer heel actief bezig te zijn met iets anders, vooral met anderen als dit kan. Ik zal het toelichten, als je doodmoe je bed uit moet, (daar hebben veel mensen nu last van door het verzetten van de klok een paar dagen geleden), werkt als een zombie in de badkamer niet echt om weer wakker en fit te worden vaak niet. Wat helpt is urgent iets moeten doen. Als je bijv kinderen hebt en je moet die uit bed trekken, brood maken etc en allemaal met haast want je bent natuurlijk laat...... Dan ben je echt wakker en veel fitter als iedereen uiteindelijk de deur uit is. Zoek evt iets dat daar op lijkt, ga nog even snel de wasmachine aanzetten, de kamer stofzuigen, het gras maaien. Maar doe iets! En zorg dat je een klusje doet waar je je aandacht bij moet hebben (niet te moeilijk natuurlijk, je belastingbiljet moet je niet gaan invullen als je half slaapt). Het moet ook vooral iets zijn waar je bij moet bewegen, dan komt het systeem vanzelf op gang, en omdat je bezig bent gaat het ongemerkt.

Energiedrankjes. Niet erg gezond, maar soms wel effectiever dan koffie. Maar verder denk ik overigens wel dat het goed is om te zoeken naar een oorzaak, zodat je erachter komt wat je eraan kunt doen. Soms is een simpel tekort van een vitamine al een oorzaak en kun je dat oplossen met het eten van bepaald voedsel of voedingssupplementen. Het kan zelfs gevaarlijk zijn als je niets doet aan een tekort. Ik zou een diëtist of arts inschakelen als ik jou was. Als het niet iets tijdelijks is, uiteraard.

Normaal is een stabiel slaap-waakritme belangrijkste en in mindere mate aantal uren slaap.Belangrijkste ook voor fit en helder overdag zijn is de kwaliteit slaap , vooral in liefste 4 uur achtereen.. Is het voor een korte tijd, bv examens, sollicitatie, lange autorit voor de boeg? Dan helpt om wel tijdig te gaan slapen, 2 uur voor je deur uit moet tijd nemen voor douche en licht ontbijtje bv kwark of yoghurt met suikers (langzame koolhydraten, thee /koffie en daarna of een ronde buiten lopen ( evt trimmen) of in huis iets doen met vrolijke (indringende)muziek en meezingen enz Succes! Bron : slaapcentrum en eigen ervaring

Eerst pak je een koude douche. Daarna een goed ontbijt nemen met 2 bakken koffie. Werkt altijd!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100