Waarom heb ik vaak ineens last aan mijn knie en achillespees?

Ik heb sinds een jaar vaak last in mijn knie en achillespees van mijn linkerbeen. Ik heb daar nooit eerdere blessures gehad en hij is ook niet overbelast of iets dergelijks.
Eigenlijk is er niets aan te merken.
Ik heb het gevoel dat mijn achillespees word uigerokken en bij mijn knie heb ik het gevoel dat ik een verkeerde beweging heb gedaan en dat er iets vastzit. Ik heb bijna nooit pijn in mijn knie en achillespees tegelijk maar vaak volgt het ene het andere op.
Ik krijg dit vaak ineens uit het niets als ik aan het wandelen ben of als ik aan het joggen ben.
Het is zeer vervelend want dan loop ik een beetje mank :)
Normaal is de pijn snel weer weg, maar nu doet mijn Achilles' al twee dagen en een half pijn (hij trekt tegen)

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, of de oorzaak ervan?
En als jullie tips hebben om het vervelende gevoel tegen te gaan zijn die ook meer dan welkom :)

alvast bedankt

Toegevoegd na 15 uur:
Sommige 'bezoeken' heb ik al eens gedaan, waardoor ik te weten ben gekomen dat mijn houding (bekken, rug,e.d.) goed is en ook heb ik geen steunzolen nodig.

Ook het veranderen van type schoen hielp niet echt, alhoewel ik met slippers over het algemeen minder last heb.

Alleen is de pijn zeer irritant dus als iemand eventueel tips heeft om die te verhelpen zou dat geweldig zijn, of tips om het een beetje te voorkomen.

alvast bedankt

Toegevoegd na 15 uur:
Ik zit midden in mijn puberteit en sport redelijk vaak ;)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De huisarts is degene die dit even moet nakijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Huisarts, maar vaak zijn dit normale slijtageklachten die bij de leeftijd (40/50+) horen, en is er niet zo bitter veel aan te doen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ben je in dit jaar al eens bij de huisarts geweest? Wat zei hij/zij hierover?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je er al een paar jaar last van hebt, dan is het goed om ermee naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zit midden in mijn pubertijd dus ik hoop dat het geen slijtage is ;)

Het beste antwoord

Je kunt het volgende doen:
Huisarts raadplegen. Wellicht mankeer je iets waar simpele oplossingen in het reguliere circuit voor zijn. Waarschijnlijk stuurt hij/zij je naar een fysiotherapeut. Deze laatste kijkt op een andere manier en zal met massages, oefeningen of intapen proberen de klachten te laten verminderen.
Je huisarts kan ook kijken of het een probleem is met bloedvaten o.i.d. Dit is afhankelijk van wat er verder in je medisch dossier vermeld staat.

Wanneer bovenstaande niet helpt is het geen onverstandig idee een röntgenfoto ervan te laten maken. Het kan zijn dat hier niets op te zien is. In dat geval kan een echo meer aan het licht brengen.

Ga eens na of je het bij verschillende typen schoenen meer of minder hebt. Sport je? Bedenk eens andere oefeningen, verander van sport (of schoenen), of neem meer rust. Een dagboekje bijhouden kan overzicht geven.

Een podoloog kan eens samen met jou kijken of je met steunzolen gebaat bent. Daarvoor kan een dagboekje ook helpen om te kijken of de zolen effect hebben.

Nog iets: het probleem kan ook hoger in je lichaam zitten. Wie weet kan de fysiotherapeut eens kijken of het aan de stand van je bekken ligt of een verkeerde houding in je rug. Stel dat de fysio het niet weet, probeer dan een ander type therapie i.d.v.v. bijv. een osteopaat, cesar- of mensendieck therapeut. Zij kunnen, qua ergonomie, ook eens kijken of het aan je manier van staan en lopen ligt.
Stel dat het probleem niet je knie is, maar bijv. een teen o.i.d. dan wordt de hoek waar vanuit gezocht moet worden natuurlijk anders.

Wanneer het gewoon een hardnekkige blessure betreft, is er ook een andere oplossing.
Bij bijv. hielspoor kan lasertherapie helpen. Dit moet wel door een arts gebeuren. (Er zijn meer soorten lasertherapie dan alleen die met ontharen en rimpels te maken heeft.) Dit werkt genezing bevorderend en helpt de bloeddoorstroming de afvalstoffen te verwijderen.

Veel succes met je zoektocht en beterschap!