waarom knarst/kraakt mijn kaak?

als ik mijn mond open en weer dicht doe knarst en kraakt het in het gewricht van mijn kaak (alleen aan de rechterkant) ook voelt het alsof het bot langs een ander bot moet komen. ik loop hier al een tijdje mee rond. vroeger had ik ook vaak dat het zo erg was dat ik mijn mond niet meer open kon doen. weet iemand misschien wat dit is en wat ik er mee aan moet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De chiropracter weet misschien raad. Je kunt je natuurlijk eerst door je huisarts laten doorverwijzen naar een specialist. Die maakt dan foto's of een scan waar misschien iets op te zien is.
Een chiropracter maakt een ander soort scan waarbij op een andere manier naar je hele lichaam gekeken wordt. Ook moet je een vragenlijst invullen van waar je (al eens) last van hebt of hebt gehad.
Het probleem hoeft nl. niet in je kaak te zitten. Er kan ook op een andere plaats van je lichaam een kink in de kabel zitten. Wanneer je lichaam een domino effect creëert om iets te corrigeren kan je kaak net even verkeerd komen te zitten.
Voor een chiropracter heb je, voor zover ik weet, wel een aanvullende verzekering nodig.
Er zijn ook fysiotherapeuten die gespecialiseerd zijn in kaakaandoeningen. Ook zijn er ter zake doende oefeningen die (verdere) klachten kunnen voorkomen.
Blijf er niet te lang mee rondlopen. Stel dat er echt ergens iets aan de hand is kan het misschien op een simpele manier worden verholpen. Wanneer je niets doet kunnen de klachten zodanig toenemen dat je erge pijn krijgt.
Ik heb zelf best last gehad van mijn kaken. Ik kon mijn mond niet goed meer opendoen. Met name wanneer ik hard moest lachen deed het pijn. Sinds ik bij de chiropracter kom voor mijn rug en nek zijn mijn knakkende, dienstweigerende kaken als sneeuw voor de zon verdwenen.
Heel veel beterschap!