Is teveel met water bezig zijn gezond voor je wond?

Heb sinds enkele dagen een wond en de wond lijkt niet te kunnen helen omdat ik continue met water bezig ben. Is dit gezond voor de wond of lichaam? Pleisters helpen niet, vallen af zodra er water in het spel komt.

Toegevoegd na 1 uur:
Wond blijft open, bloed en pus.

Toegevoegd na 1 uur:
Wond in duim.

Toegevoegd na 1 uur:
Dikke week lang.

Toegevoegd na 1 dag:
We zijn nu 2 weken verder en bij gebruik van water wordt de korst zacht en dus weer los, wit van kleur in aanraking bij water. Kan de duim niet goed bewegen omdat de korst dan weer openbreekt. Vraag me dus af of de wond uit zichzelf kan helen in bepaalde omstandigheden, zoals het gebruik maken van water en dit continue. Ik zat te denken om tijdelijk te werken met handschoenen, alleen heb ik ontzettend last van zweethanden en de wond daardoor in aanraking komt met vocht en loskomt. Of zijn er watervaste pleisters op de markt, maar dan wel dat de wond de kans krijgt om te helen, niet dat de pleisters dit blokkeren of onderdrukken. De wond moet de kans krijgen om zich te harden als een donkere korst en dan vanzelf loslaten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Amadea
8 jaar geleden
Ik zou het dan afdekken met steriel gaas en er verband omheen doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Te veel is nooit goed:)

Antwoorden (1)

Zoals moordigger al schrijft in een reactie: teveel is nooit goed.
Het hangt er ook vanaf wat je precies doet met het water en van wat voor soort wond het is.

Met een schaafwond kan je bijvoorbeeld nog het beste niets doen. Een snijwond die nog maar net bestaat kan je het beste droog houden (na eventueel hechten of lijmen) en beschermen met een pleister. Voor een chronische wond is regelmatig spoelen met water vaak juist bevorderlijk.

Je schrijft dat het gaat om een wond bij je duim, die blijft bloeden en waar pus uit blijft komen. Dan gaat het dus waarschijnlijk om een geïnfecteerde wond; door zo'n infectie kan de wond zelf niet dichtgroeien. Zolang er pus uit blijft komen is het goed om de wond een paar keer per dag te spoelen onder de kraan; zo spoel je het pus en daarmee een heleboel bacteriën weg. Heel vaak lukt het lichaam het zo wel om de bacteriën effectief te bestrijden waardoor na verloop van tijd het pussen ophoudt en de wond langzaamaan dicht kan groeien.

Een zekere mate van water kan dus zeker wel goed zijn; de hele tijd je hand nat houden werkt infecties juist in de hand doordat de huid er teveel van verweekt.
Overigens wel goed om zo'n wond door je huisarts te laten beoordelen; mogelijk kunnen antibiotica het herstel ook bevorderen, maar dat kan ik via GV natuurlijk niet beoordelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Is betadinezalf geen goed idee?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke1; Nee, betadine kan gebruikt worden wondinfecties te voorkomen, niet om ze te verhelpen. Bovendien heeft betadine (net als alcohol, al heeft alcohol dat sterker) een celdodend effect; dat betekent dat tot op zekere hoogte ook de cellen die juist nodig zijn voor de genezing gedood worden waardoor de wondgenezing af kan nemen.
Zalven zijn steriel totdat de tube geopend wordt, naarmate de tube langer geopend is zitten er steeds meer bacteriën in; dat geldt ook voor bacterie dodende zalven als betadine. Zeker met een oudere tube heb je meer kans een infectie te introduceren dan er een te verhelpen. Bij gezonde mensen valt het risico van betadine ook wel weer mee en is het effect op de wondgenezing niet of nauwelijks merkbaar. Enig baat van betadine blijkt er echter niet te zijn (vroeger dachten we van wel, maar de afgelopen jaren is dat weerlegd) dus waarom zou je dat risico willen lopen?
Rieneke1
8 jaar geleden
Bedankt flipje.