Nek- en schouderklachten & vermoeidheid, wat kunnen deze symptomen betekenen?

Hoi allemaal,
Sinds een jaar heb ik nek- en schouderklachten in combinatie met een aantal andere klachten.

Dit zijn de andere klachten (weet niet of ze met elkaar te maken hebben):
Vermoeidheid
Altijd koud
Buikklachten (twee soorten, al langer last van dan dit jaar)
Steken in armen (niet altijd, beide armen, steeds verschillende plaatsen)
Snel slapende benen en armen (vaker benen dan armen)
Slechte ademhaling (hoog, soms hyperventilatie)

Ik heb een hele lichte scoliose (vastgesteld door röntgenfoto)
Verder ben ik al aan het kwakkelen sinds een aantal jaar (+/- 3 jaar)

Ik ben al in behandeling geweest bij een cesartherapeut, fysiotherapeut, osteopaat, manueel therapeut en ben momenteel bij een neuroloog.
Krijg de uitslag van de MRI dinsdag, maar neuroloog verwacht dat hier niks uitkomt. Ze wil dan ook verder niks meer onderzoeken.

Nu zou ik toch graag willen weten wat dit kan zijn. Het is namelijk erg vervelend en niemand weet wat het kan zijn.

Ik ga binnenkort weer starten met fysiotherapie en manuele therapie in één.
Ik heb een plaatje bijgevoegd met waar de pijn vooral zit. Paars is bijna altijd pijn & turquoise is ook pijn maar minder vaak.

Alvast bedankt

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een klacht:
hoofdpijn (zeer waarschijnlijk door de nek veroorzaakt, aan één kant)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google diafragma . De zgn midden rif spier . En daar de zenuw van . Succes .
Erna55
8 jaar geleden
"Ik ben al in behandeling geweest bij een cesartherapeut, fysiotherapeut, osteopaat, manueel therapeut en ben momenteel bij een neuroloog" .
Deze artsen hebben je verhaal gehoord en je goed kunnen onderzoeken. Wanneer zij er niet uitkomen dan is het niet waarschijnlijk dat wij je kunnen helpen.
Amadea
8 jaar geleden
Heb je een gezond gewicht, op welke BMI zit je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Knapperkort ik zal het eens Googlen.
@Erna55 de manuele therapeut dacht dat het door mijn houding kwam dus daarna naar cesartherapie gegaan maar deze dacht dus dat het niet door mijn houding kwam. Daarna naar de fysiotherapeut gegaan maar dit kon niet samen met de osteopaat dus gestopt met de fysiotherapeut. De osteopaat heeft wel een aantal dingen gekraakt (of hoe dit heet) en het was ook al een stuk minder erg, totdat het opeens zo koud werd. @Amadea mijn bmi is 19,8 misschien iets lager want ik ben misschien iets gegroeid. Misschien ook handig om te weten. Ik ben 16 jaar.
Erna55
8 jaar geleden
Naar dehuisarts met je klachtenlijst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 dat ga ik ook zeker doen als er niks uit de mri komt. Want dit willen mijn ouders ook graag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben je al eens bij een psycholoog geweest? Klinkt misschien raar maar klachten als nek-schouderklachten, hoofdpijn, slechte ademhaling, buikklachten, vermoeidheid kunnen allemaal als oorzaak stress en spanning hebben. Sowieso kan stress heel erg veel lichamelijk met je doen. http://albertsonnevelt.nl/stress-klachten-5-lichamelijke-gevolgen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrouwe70: Ja ben al bij een psycholoog geweest ;)
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat zei die?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cyrofiel: Die wist het ook niet...
Erna55
8 jaar geleden
@loveusomuch : ik vind het wonderlijk. Je gaat naar een psycholoog omdat je onverklaarbare somatische klachten hebt. Dan zegt de psycholoog : " ik weet het ook niet " .
De psycholoog zal toch met je besproken hebben hoe je op een andere manier met stress om kunt gaan ? Hij zal toch gesproken hebben over een behandeling ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 ik weet niet of het door stress komt. Dat heeft niemand ooit gezegd. Ik wordt meestal al wakker met nekklachten (soms ook de hoofdpijn) en t lijkt me sterk dat k 's nachts ook stress heb. Ik heb ook zo' n mindfulness app geprobeerd op aanraden maar dit werkte ook niet. Als het toch stress is, dan is het onbewuste stress en heb ik dus altijd stress. En meer stress met koud weer dan met warm weer.
Erna55
8 jaar geleden
Maar de psycholoog zal zal toch met je besproken hebben dat stress een mogelijke oorzaak is ?
Je hebt soms last van hyperventilatie, zeg je. Dit betekent dat je niet goed omgaat met stress.
Hier kan een psycholoog je voor behandelen. Waarom is er geen behandeling gestart ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 ik kwam voor andere redenen bij de psycholoog. Ademhaling heb ik later behandeling voor gehad bij fysiotherapeut. Ik heb alleen last van hyperventilatie wanneer ik bv snel moet fietsen. Niet in het dagelijks leven. Maar het Is ook deels een kwestie van slechte conditie.
Erna55
8 jaar geleden
Hijgen door inspanning is iets anders dan hyperventilatie.
Blijkbaar heb je moeite om te accepteren dat de manier waarop jij met stress omgaat de oorzaak kan zijn zijn van je fysieke klachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 Dan was het hijgen door inspanning... Ben daarvoor naar de dokter gegaan omdat ik een half uur na het fietsen nog steeds aan het hijgen was.
Ik heb geen moeite om het te accepteren als het om stress gaat, maar dit is niet zeker. Ik heb trouwens na dat fietsen geen hyperventilatie gehad. En zoals ik al zei, als het om stress gaat, dan is het onbewuste stress. Maar ik heb mijn twijfels daarbij omdat ik met warm weer beduidend minder last heb van mijn klachten. En voor de Buikklachten Is trouwens wel een diagnose gesteld (twee eigenlijk) zijn beide weg te nemen met medicijnen gelukkig.
Cryofiel
8 jaar geleden
Het is niet gezegd dat je 's nachts stress moet hebben om 's ochtends met pijn wakker te worden. Dat kan ook liggen aan een te hoog stressniveau overdag. Het is ook niet gezegd dat je met koud weer meer stress hebt dan met warm weer. Best kans dat je een stressniveau hebt dat net op het randje is. Met warm weer zijn je spieren net wat beter doorbloed, waardoor je nog nét geen klachten krijgt (maar het scheelt weinig). Met koud weer zijn je spieren net wat minder goed doorbloed, waardoor je dan ineens wel klachten krijgt. Terwijl het stressniveau hetzelfde blijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Okee, dat begrijp ik. Maar dat zou dan toch wel betekenen dat ik altijd stress heb, of niet?
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat is een mogelijkheid, ja. Al dan niet gepaard gaande met een verkeerde houding. Dat kan dan weer zowel overdag als 's nachts zijn. En overdag kan het zowel aan je houding als aan je manier van bewegen liggen.
Erna55
8 jaar geleden
Je legt wel heel erg je aandacht bij lijfelijke ongemakken .
Bij even hijgen ga je naar de dokter en noem je het hyperventilatie.
Je huppelt van de ene naar de andere arts. Je probeert mindfullness tegen stress, maar tegelijk ontken je dat stress een factor kan zijn. In je contact met de psycholoog heb je je lichamelijke klachten wel aangekaart, maar je hebt daar niet verder aan (willen) werken.
Je buikklachten Vertel je als : er waren 2 diagnoses... Ik kan je aanraden om toch eens met de huisarts te spreken of een psycholoog je kan helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cyrofiel okee bedankt.
@Erna55: Ik heb het zelf niet hijgen genoemd...dit heeft mijn huistarts verteld. Ik ontken niet dat stress een oorzaak kan zijn, maar ik denk niet dat het de hele oorzaak is. Ik ben ook moeten stoppen met de dingen die voor mij ontspanning zijn omdat ik dit niet meer kan door de nek en schouderklachten. De buikklachten zijn inderdaad twee diagnoses. 1 Verstoppingen, daar heb ik zelf niet heel veel buikklachten van maar wel af en toe. 2 Heel veel menstruele pijn (met de jaren erger geworden, op ehbo beland omdat het leek op blinde darm ontsteking) Begon een week voor de menstruatie en gaat door tot een week erna. Dit is dus bijna de hele maand. van deze buikpijn had ik dan ook het meest last. Maar deze beide buikklachten zijn opgelost met medicijnen (laxeermiddel voor de verstoppingen en de pil voor de menstruele pijn, doorslikken) Al heb ik in de stopweek nog steeds teveel pijn om naar school te gaan.
Erna55
8 jaar geleden
ik snap niet dat je een pil krijgt die je moet "door blijven slikken " en vervolgens in de "stopweek" niet naar school kunt. Je ben erg bezig met je lijfelijke klachten. Een psycholoog kan je helpen om hier anders mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 je kunt een pil niet altijd door blijven slikken...je moet af en toe een stopweek houden om doorbraakbloedingen te voorkomen (1x in de drie à vier maanden ong)

Het beste antwoord

Ben je al eens bij een psycholoog geweest? Klinkt misschien raar maar klachten als nek-schouderklachten, hoofdpijn, slechte ademhaling, buikklachten, vermoeidheid kunnen allemaal als oorzaak stress en spanning hebben. Sowieso kan stress heel erg veel lichamelijk met je doen.

http://albertsonnevelt.nl/stress-klachten-5-lichamelijke-gevolgen/

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat soort klachten word vaak onderschat of teniet gedaan als stress oorzaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Vrouwe70, de toevoeging snap ik niet zo; met het eerdere antwoord ben ik het volkomen eens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel daar mee te zeggen dat als je die klachten hebt, de huisarts of soms de patiënt zelf niet door heeft dat het van stress kan komen. En daardoor alleen de symptomen blijft bestrijden in plaats van de oorzaak aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben al naar een psycholoog geweest ;)
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat zei die?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cyrofiel...zie mijn antwoord onder de 'gewone' reacties

Andere antwoorden (1)

het is nauwelijks te doen om echt alle punten te bespreken die je aan de orde stelt. Wat de hoofdvraag betreft doe ik graag een poging.

Hoge rugklachten (schouders, nek en de rug ter hoogte van de borstkas) zijn vaak (maar niet steeds) gerelateerd aan stress. Mensen die zich (soms onbewust) zorgen maken, hebben veel eerder de neiging tot spierverkramping, dan anderen. Er bestaan veel klachten die (vaak achteraf) verklaard worden door je leefsituatie. Vooral wanneer je al bij diverse artsen bent geweest die geen eenvoudige verklaring kunnen geven, kun je hieraan gaan denken. Overigens kunnen de klachten soms heel makkelijk worden opgeheven (ander kussen, andere stoel, tussendoor af en toe wat bewegen). Ook moet je vooral niet denken aan psychische stoornissen, het ligt hierbij eerder in de sfeer van piekeren. Zie de bron.
De klachten kunnen ook voortkomen uit een verkeerde houding die lang wordt volgehouden, zoals bij het werken achter een beeldscherm. Ook een te lage temperatuur in de werkruimte kan de boosdoener zijn (zie voor deze beide: ergonomische klachten -- bron 2)
Verder zou eventueel een gebrek aan kalium en andere elektrolyten een rol kunnen spelen; is je lichaamsgewicht redelijk, dan zal dit zelden voorkomen. zie bron 3.

nogmaals, vanwege de zeer uitgebreide vraagstelling pretendeer ik geen (enigszins) volledig antwoord; maar wie weet kan ik je hiermee wel wat op weg helpen. Veel sterkte gewenst!

Toegevoegd na 5 minuten:
je toelichting nalezend ga ik wel denken aan de mogelijkheid van psycho-somatische klachten. Wellicht dat je baat kunt hebben bij meditatie, yoga, mindfullness, masage, naar de sauna gaan, onder een warmtelamp/ zonnehemel zitten en/ of lichttherapie. Al deze dingen worden door veel mensen als weldadig ervaren en al lossen ze wellicht niet al je klachten op, ze kunnen je wel helpen je ertegen te wapenen. Ik heb zelf veel baat gehad bij veelvuldig bezoek aan de sauna (vanwege lage rugklachten) en ben uiteindelijk verhuisd naar Griekenland (mazzelaar die ik ben) en vrijwel geheel van mijn klachten genezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Ik zal morgen even de linkjes goed doorlezen en de dingen die je genoemd hebt even googlen. Een ander kussen heb ik al geprobeerd en dit helpt helaas niet.
Massage heb ik ook gehad en dit verlichtte de pijn wel tijdelijk. En over mijn gewicht, ik ben niet zwaar. Bmi is 19.8 (misschien iets lager want weet mijn lengte niet precies) Zou je tekorten zoals kalium kunnen opsporen door middel van bloedonderzoek?