Erge jeuk in oor en het voelt heel erg zwaar aan, wat kan dit zijn en hoe wordt het minder?

Ik heb gisteren door de regen en wind gefietst, zo'n 30 minuten denk ik, want ik moest naar huis. Ik had geen muts op en een lente jas aan. Ik stond vanochtend op en mijn oor voelt ineens heel zwaar aan en het jeukt heel erg van binnen. Het steekt niet, in elk geval, nu nog niet. Kan het een beginnend oorpijn/ontsteking zijn? En hoe houd ik dit tegen? Ik ga namelijk maandag op vakantie naar Spanje. Ik keek heel erg uit naar deze vakantie, omdat ik voor de eerste keer met mijn vriend ga. Ik wil graag voorkomen dat het erger wordt. Mijn moeder belt straks naar de huisarts (2 uur, dan zijn ze weer bereikbaar), maar we weten niet zeker of er plek is. Ik wil heel graag gewoon kunnen zwemmen, of in elk geval plezier maken zonder teveel pijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb om 4 uur een afspraak bij de huisarts. Ben benieuwd. Bedankt voor alle antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Vooral NIET in je oor gaan kriebelen als het jeukt, hoe moeilijk ook ;-) Door er aan te komen, maak je meer oorsmeer aan, en gaat het alleen nog maar meer jeuken. De jeuk lijkt even weg als je kriebelt, maar komt steeds erger terug.

Zeg duidelijk tegen je huisarts dat je maandag al op vakantie gaat! Ga je vliegen? Dan is het helemaal belangrijk dat er eerst naar je oor wordt gekeken! Vliegen met een ontsteking in je oor kan namelijk heel gevaarlijk zijn. Een beginnende oorontsteking is moeilijk tegen te houden zonder medicatie helaas. Ik vermoed dat de huisarts je oordruppels mee geeft omdat wat je hier beschrijft nog niet helemaal op een echte flinke oorontsteking lijkt, maar als hij in je oor kijkt ziet hij gemakkelijk of het nodig is dat hij antibiotica voorschrijft. (Ik kan dat vanaf hier niet zeggen, ik ben geen arts en kan ook niet via de computer in je oor kijken ;-))

Maar zeg dus heel duidelijk dat je op vakantie gaat en of je met het vliegtuig gaat, dit is heel belangrijk bij problemen met je oor.

Beterschap en ik hoop dat je gewoon lekker op vakantie kan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zou inderdaad heel goed wel eens een beginnende oorontsteking kunnen zijn!

Omdat deze meestal vanzelf wel over gaan, en omdat er al teveel antibiotica wordt toegepast, wilde ik het eigenlijk niet zeggen, maar omdat het zo belangrijk voor je is wil je huisarts vast wel een kuurtje voorschrijven.
Maar dan moet je het wel nu gaan halen, dan heb je kans dat de symptomen al ver weg zijn. Als je de medicijnen maandagochtend pas gaat halen heb je ten eerste kans dat je oor dan pas echt pijn doet, en bovendien duurt het altijd een paar dagen voordat de antibiotica echt effect krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, we gaan zo bellen en hopen dat er vandaag plek is. Sowieso kan ik niet gaan maandag ochtend, omdat ik half 9 vertrek en ik weet niet vanaf hoelaat ze open zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga met de bus. Is het dan handig als we hoog in de bergen rijden om wat neusspray te gebruiken?
Ten eerste kan je van de kou geen ontsteking krijgen. Ten tweede doet ook een beginnende oorontsteking best wel pijn. De jeuk, kan komen omdat je eczeem hebt in je oren. (door vocht kan dat ontstaan)
Om alles uit te sluiten, hoop ik dat je bij de arts terecht kan. (Zeg erbij dat je maandag op vakantie gaat.)
Ik hoop voor je dat het geen ontsteking is, want dan zou je ook niet mogen vliegen. (Als je gaat vliegen??)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga met de bus. En kan het wel door wind komen en water? Want ik heb in de regen gefietst, met ontzettend veel wind die in mijn oren kwam. En doordat mijn oor zo zwaar aanvoelt, alsof het verstopt zit, denk ik niet dat het eczeem is :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig ga je met de bus. Je kan door wint en water last krijgen van je oren. Pijn en een zwaar gevoel. Maar echt een ontsteking, krijg je meestal met een verkoudheid, waardoor bacteriën zich daar gaan ophopen. Komt meestal alleen bij kinderen voor (buis van eustaghius is korter en dunner)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel het idee dat ik verkouden wordt. Zit de hele dag al te snotteren. Ophopen kan daardoor denk ik nog niet, maar ik wacht af wat de huisarts zegt (als hij tijd heeft...) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oorontstekingen komen wel veel en veel vaker voor bij kinderen, maar echt niet bijna alleen maar! Ook veel volwassen krijgen daar mee te maken, en dan zijn de oorontstekingen vaak pijnlijker dan bij kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook meestal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, helemaal mijn fout, verkeerd gelezen, ik las met de nadruk op 'alleen'...! Maar kan me reactie niet verwijderen. Sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit hoor:)