Kun je door stress (tijdelijk) hoge bloeddruk krijgen? Zo ja, hoe gebeurt dat precies?

Stress gaat gepaard met een verhoogde fysiologische activiteit, of arousal.

De stressrespons komt via twee verschillende zenuwbanen tot stand (zie figuur rechts). Er is een snelle reactie van het autonome zenuwstelsel, en een langzamere reactie die tot stand komt via de baan hypothalamus-hypofyse-bijnierschors.

De snelle reactie berust op activiteit van het sympathische zenuwstelsel, die zorgt voor het vrijmaken van adrenaline en noradrenaline in de bloedbaan door het bijniermerg.
De langzame leidt tot afscheiding van cortisol in de bloedbaan wat leidt tot een verhoging van het bloedsuikergehalte (glucosespiegel) en verhoogt het metabolisme.

Maar kunnen bijv. ook de bloedvaten vernauwen waardoor de bloeddruk hoger wordt of kan bijv. de hartspier ineens krachtiger gaan pompen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stress

2.3K

Antwoorden (2)

Wanneer je gestresst bent dan maakt je lichaam bepaalde hormonen aan waardoor de bloeddruk wordt verhoogd. Hierdoor moet je hart harder pompen en worden de aderen nauwer. Het is daarom belangrijk om niet te lang blootgesteld te zijn aan stress. Een blijvende hoge bloeddruk is zelfs erg schadelijk voor het lichaam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar hoe/waardoor worden die aderen nauwer?
Zorgen die hormonen ervoor dat de gladde spieren van de aderen samentrekken? En waarvoor zou dat zijn? Om meer zuurstof in de cellen te forceren?
erotisi
8 jaar geleden
Heb zelf nog dit gevonden: " Wanneer het lichaam gestresst is, produceert het epinefrine, wat de bloedvaten in bijna het hele lichaam vernauwt, inclusief de longen." http://jessevandervelde.com/afgemat-geradbraakt-en-uitgeteld-de-uitgeputte-bijnier/
Door adrenaline en epinefrine vernauwen de bloedvaten en verhoogt de hartslag.
Het gaat als volgt:

In tijden van crisis brengen de stresshormonen adrenaline, noradrenaline en cortisol je lichaam in paraatheid als reactie op stress. De eerste twee (behorend tot de catecholaminen) zetten aan tot actie, terwijl de laatstgenoemde (een corticosteroïde) juist passiviteit induceert, dus tot onderwerping leidt. De aanmaak verloopt volgens een bepaald traject.

Het begint bij de amygdala, die a.h.w. alarm slaan, en die de hypothalamus stimuleren tot CRH (corticotropin releasing hormon)-produktie, het hormoon dat op zijn beurt de hypofyse prikkelt tot afgifte van ACTH (adrenocorticotroop hormoon), wat vervolgens de bijnieren aanzet tot het vormen van genoemde stresshormonen.

De bijnierschors scheidt cortisol af en DHEA. Dit laatste beschermt het lichaam tegen veel van de negatieve effecten, veroorzaakt door een overmaat aan cortisol. Zo veroorzaakt (om een paar voorbeelden te noemen) cortisol verlies van spiermassa en DHEA bevordert de spieropbouw, door in essentie het door cortisol afgebroken spierweefsel weer op te bouwen. Een verhoogd cortisolgehalte onderdrukt de afweer, terwijl DHEA het immuunvermogen vergroot. En (als laatste): een verhoogd cortisolgehalte veroorzaakt gewichtstoename, terwijl DHEA zorgt voor vetverbranding en gewichtsverlies.

De in het bijniermerg geproduceerde adrenaline (Latijn) of epinefrine (Grieks) vernauwt de bloedvaten en versnelt de hartslag, waardoor de bloeddruk oploopt.
De tijdsbeleving wordt zo beïnvloed, dat het lijkt of dingen in slow motion verlopen, wat gedetailleerde snelle actie mogelijk maakt. Je ervaart het of je voor je actie volop tijd hebt te reageren, terwijl in werkelijkheid de film op normale snelheid (wat dus overkomt als bliksemsnel) dóórloopt. Of je een klein stukje als elastiek uitrekt, daar heel veel handeling (als streepjes op aftekent) en het vervolgens loslaat, waardoor de streepjes/actiemomenten ineens heel dicht op elkaar staan.
Zo kan een versnelling in je handelen ontstaan.