Kan een speciaal dieet helpen bij oorproblemen ?

Een kennis heeft erge oorproblemen (open buis van eustachius) waar geen medicatie tegen helpt. Nu zou ze willen een speciaal dieet volgen omdat het misschien zou kunnen voortkomen van voedingsallergie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
fremar
8 jaar geleden
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=256
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas, dat zit er vermoedelijk niet in. Er zijn overigens wel behandelingen die kunnen helpen, zoals het plaatsen van T-buisjes of het opspuiten van het oor met een of ander spulletje.
Maar een dieet ? Daar vind ik niks over ; althans, het enige wat ik vind is dat je na een vermageringsdieet dit probleem kunt krijgen.
Als het vanuit een allergie komt, is dat meestal een in de categorie hooikoorts enz, en helpen antihistaminica. Maar een voedselallergie ?? Nee, ik vind er niks over. Het lijkt me sterk.
Ritsuka
8 jaar geleden
Wie heeft dit dieet voorgesteld dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze wil een speciaal dieet volgen maar voordat ze een dieet kan samenstellen zal ze wel moeten laten uitzoeken voor welke voeding allergisch is. Zolang dat niet bekend is kun je absoluut niet zeggen welk dieet misschien zou kunnen helpen.
Ze kan het beste eerst bij een allergoloog langs gaan om dit te laten uitzoeken.

Het beste antwoord

In de informatie over tuba aperta (open buis van eustachius) kom ik nergens tegen dat een allergie daar de oorzaak van kan zijn. Ik weet niet wie de allergie heeft vastgesteld, maar ik heb nogal mijn vragen bij het verband. En - gezien je formulering - vraag ik mij om eerlijk te zijn ook af óf er wel een allergie is vastgesteld en wat voor dieet er gevolgd zal gaan worden. Bij een voedselallergie moeten natuurlijk de allergenen gemeden worden, en 'een speciaal dieet' klinkt voor mij nogal vaag. Hoewel dat ook aan de woordkeus kan liggen natuurlijk.

Tuba aperta kan onder meer veroorzaakt worden door gewichtsverlies of een laag lichaamsgewicht, dus zeker wanneer er sprake is van ondergewicht of eventueel een laag-normaal gewicht dan zou in theorie aankomen wél kunnen helpen. Dat is echter absoluut geen garantie en de patiëntenervaringen zijn dan ook verdeeld wanneer het gaat over de vraag of aankomen helpt bij deze klachten. Afvallen zal in elk geval níet helpen.