Pijn in schouder en nek, wat kan dit zijn?

Hallo.

Ik heb 7 jaar geleden een ernstig ongeval gehad (aangereden door auto die 60 km/u reed) Hierbij is mijn linkerboven arm gebroken (bot doormidden) en mijn rechter been. Hierbij is ook geconsateerd dat mijn zenuw is geraakt en ik nu 40% minder kracht heb in mijn arm en hand. Nu sukkel ik al vanaf 2008 met mijn schouder en nek. Eerst tijdens en na het revalideren van het ongeval bij de fysio geweest, dit hielp mij niet veel. Daarna hebben zij Dry needling toegepast, dit hielp mij wel maar voor korte duur.

Heb een periode geen last gehad maar begon in 2011 weer. Verder niks mee gedaan omdat de pijn minimaal was. En sinds een half jaar begin ik telkens maar weer erge last krijgen, bijvoorbeeld na een half uurtje zwemmen, dagje werken. Verder ben ik een gezonde jongen van 20.

Toch maar snel even een afspraak gaan maken bij de huisarts, maar toch nog een vraag, weet iemand misschien wat dit is? of kan zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
Heeft de fysio je oefeningen gegeven om te doen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga gewoon bij de huisarts langs, je hebt serieuse klachten en daar moet na gekeken worden.
Zorg ervoor dat je met de huisarts afspreekt dat hij het proces blijft volgen dus als je wordt doorverwezen naar een behandelaar ga je na de behandeling weer bij de huisarts langs om de resultaten door te spreken. Als de behandelaar je wil doorverwijzen naar een volgende therapie dan ga je dit eerst met de huisarts bespreken.
Het is belangrijk dat bij dit soort klachten dat de huisarts kan blijven overzien wat er allemaal aan behandelingen wordt ingezet en eventueel kan bijsturen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovenstaand sluit ik me bij aan. De huisarts kan een inschatting maken, als oefeningen en dry needling e.d. niet werken kan ook nog zelfs naar de zenuw zelf gekeken worden. In het ergste geval kan deze dan zelfs geblokkeerd of gesedeerd worden bij een pijnpoli.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben vandaag naar de huisarts geweest, daar hebben ze een afspraak gemaakt voor een echo en een doorverwijzing naar de orthopeed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je schrijft ook dat je nek niet helemaal in orde is.Er zijn veel te veel mogelijkheden om een antwoord te kunnen geven.Van verschoven nekwervel (hernia) t/m zenuwbaan en spier letsel.Je hebt ook been letsel gehad, en zou 1 been daardoor iets korter geworden zijn dan je andere dan kan je ook problemen bij belasting krijgen omdat je houding bij 2 verschillende beenlengtes nooit helemaal correct kan zijn.
Ook kan het zijn dat je schouder gewricht niet meer helemaal goed in elkaar zit. Hiervoor zal dus werkelijk grondig onderzoek gedaan moeten worden. Bv een mri scan. Daar kan men meer op zien dan op de echo die je net gehad hebt, vooral als je inderdaad een iets verschoven wervel hebt.
Bij niet helemaal op zijn plaats zittende gewrichts botten zou behandeling door orthopeed (ben je net heen verwezen) of chiropractor kunnen helpen (de laatste heeft ooit bij mij goed geholpen na een schouderblessure door een harde val bij skien, door het schouder gewricht weer "recht" te zetten).Ik sluit me dus aan bij de mensen die je naar een arts verwezen, maar als aanvulling dat er als eerste een grondige scan gemaakt wordt.Pas daarna kan er iets zinnigs gezegd worden. De huisarts heeft je mi.terecht doorverwezen want dit gaat buiten zijn/haar aandachtsgebieden.

Antwoorden (4)

Ik weet niet welke slag jij hanteert bij het zwemmen.
Probeer eens een andere dan je gewend bent.
Schoolslag is over het algemeen minder belastend dan crawl.
Mogelijks dien je gedurende een tijdje ook minder snel te zwemmen waardoor je minder kracht zet op de thans pijnlijke plekken.

Ik dien zelf ook op te letten met mijn schouders.
Van zodra ik een paar leuke sportoefeningen begin te combineren dan neemt de pijn toe.
Van zodra ik weer wat matig dan neemt de pijn snel af.

Let verder ook eens op jouw slaaphouding.
Vaak helpt het om een extra kussen langszij te leggen waardoor jouw schouder en nek minder neerwaarts hoeven te draaien als je op je zijkant ligt.

Verder denk ik dat het ook geen kwaad kan om je eens te verdiepen in de natuurgeneeskunde. Zie bijgevoegde link.

Hier baseert men zich ook op het rekening houden met de signalen van jouw lichaam.
Immers...
als je blijft doen wat de pijn veroorzaakt dan zal de pijn ook blijven terug komen.
Als je zonder al te veel medicatie of bijkomende operatie een duurzaam bevredigend resultaat wil bekomen dan dien je altijd iets aan je gewoontes te veranderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is duidelijk dat je jouw schouder en nek overbelast waarschijnlijk doordat jij je arm verkeerd gebruikt. Omdat dit waarschijnlijk een zwakke plek zal blijven door het ongeluk kun je het beste met jouw huisarts overleggen of oefentherapie zoals Cesar of Mensendieck zou kunnen helpen, hier leer je wat de beste manier is om je arm en schouder te gebruiken zodat je minder of misschien zelfs helemaal geen last meer krijgt,ook niet van je nek want dat hangt ermee samen( weet ik uit eigen ervaring) Als de pijn vanuit je schouder komt is manuele therapie een optie, Ik ben benieuwd wat je HA ervan vindt, In ieder geval wens ik je sterkte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan posttraumatische dystrofie zijn (wat ik niet hoop) maar ook overbelasting door (verkeerd of overmatig) gebruik van je bovenlichaam. (Van veel tillen op je werk tot leunen op je stuur als je fietst tot een totaal verkeerde zithouding, en natuurlijk de extreme verdraaiing van je schoudergewricht tijdens zwemmen) .

En inderdaad als je deels blijvende schade hebt opgelopen, moet je vermoedelijk je hele leven regelmatig oefeningen blijven doen (en andere bewegingen blijven vermijden ?) om je bewegingsapparaat goed en pijnloos te houden. Wat ontzettend kut is als je nog zo jong bent.

Zou zeker even naar de huisarts om te vragen wat voor jou het beste traject is, wellicht meer fysio, wellicht een andere sport die beter / minder belastend voor je is , of toch nog weer de medische molen in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vanwege de verminderde kracht in arm en hand (die ook niet gering is). Kan de oorzaak ook liggen bij compensatie technieken van het lichaam, wanneer je werk uitvoert.

Bij krachttraining is bijvoorbeeld een goeie houding van cruciaal belang. Beginners maken vaak de fout dat ze liever meer gewicht pakken dan de spieren, waarop ze zich richten, aankunnen. Hierdoor gaat het lichaam ook andere 'slappere' spieren aanspreken die meehelpen het gewicht de gewilde richting in te bewegen. Deze compensatie spieren zijn hier vaak niet bestand tegen met als gevolg overbelasting. Dit kan schade geven aan de: spieren, pezen en gewrichten of een slijmbeursontsteking in de schouder veroorzaken.

In jouw geval lijkt het me dat schouder te veel moet compenseren voor het krachtverlies in arm en hand bij bepaalde handelingen (de normale balans tussen de spieren is verstoord). De nek compenseert op zijn beurt weer iets van de belasting op de schouder. Als dit het geval is zou het zo moeten zijn dat je in periode waarin je geen last hebt gehad ook minder die arm/schouder hebt belast. Vooral als de oorzaak van de pijn bij een slijmbeursontsteking ligt, kunnen de klachten redelijk lang aanhouden en/of snel terugkomen (zie link).