Helpt fysiotherapie helemaal tegen een hernia?

Hallo ik ben een jongen van 17 die een hernia heeft opgelopen. Ik heb het nu 5 maanden. Maar weet eigenlijk pas 1.5 maand dat ik een hernia heb door een rontgefoto en mri scan. Sindsdien loop ik bij een fysiotherapeut. En mijn vraag is gaat dit helpen om mijn lichtepijn en uitsralling in mijn been helemaal verhelpen zodat ik weer man voetballen over een paar maanden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vroeger moest je met een hernia meteen ik weet niet hoe lang helemaal plat, maar inmiddels weten we dat juist met (juiste) beweging een hernia eerder kans heeft te verdwijnen. Sterker nog, te weinig bewegen (zittend werk) is vaak een groter risico om een hernia te krijgen dan zwaar werk waarbij je veel tilt en beweegt. Helaas helpt fysiotherapie niet altijd, en is het al helemaal geen quick fix. En nog steeds zullen hele ernstige gevallen geopereerd moeten worden.

Of het je gaat helpen ? Dikke kans, maar geen garantie. Heel belangrijk is in elk geval dat je je rug / je spieren goed gaat gebruiken en leert je lichaam goed in balans te houden. De oorzaak hoeft hem ook lang niet altijd alleen in de rug te zitten, ook je benen, je voeten en je bekken spelen een rol. En....de luie stoel. Vooral de manier waarop pubers soms in een bank kunnen hangen alsof ze hun skelet hebben uitgetrokken en boven de bank in elkaar zijn gezakt, is een uitstekende houding voor het ontwikkelen van rug- en schouderklachten.

Hou dus je rug recht, beweeg en doe je oefeningen, dan heb je een goede kans dat je over een paar weken of maanden weer achter de bal aan kan. Want dat kan geen kwaad voor je rug.