Heb 3 maanden geleden een paniekaanval gehad en ben erg depressief Wie heeft goede raad voor mij om weer te lachen en dat ik weer aan het werk kan??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omring jezelf met mensen die goed voor je zijn. Veel naar buiten, en naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je huisarts zal je waarschijnlijk een combinatie van pillen & psychotherapie aanraden, maar dat komt vooral omdat de meeste huisartsen stuitend weinig van depressies weten. Begin in godsnaam niet aan antidepressieva en psychiaters - tenzij je suicidaal bent, dan heb je geen keuze. Maar als je 'alleen' maar depressief bent: doe het niet en volg je eigen weg!! De meeste mensen komen nooit meer van de pillen af.
Je grootste probleem is dat de verbinding tussen je hoofd en je hart en je buik verstoord is. Dat kun je niet herstellen met chemische middelen, dat kan mijns inziens alleen als je kunt doordringen tot je kern.

Ga sporten, fietsen, zwemmen, wandelen. Dat maakt je niet gelukkig en zal je depressie niet doen verdwijnen, maar als je je fysiek fit voelt draagt dat wel bij tot je algehele welbevinden. Of bied je diensten aan op een boederij en ga twee ochtendjes per week stront scheppen en schapen voeren. Zorg dat je goed eet. Geen junkfood, al is dat nog zo verleidelijk als je je klote voelt. Suikers, E-nummers, gemanipuleerd voedsel, het is gif, echt waar. Doe jezelf een lol en koop lekker eten bij de biowinkel. Dan kan ook eenvoudig en goedkoop. Steek je licht op bij een creatief (regulier) of kunstzinnig (antroposofisch) therapeut (www.kunstzinnigetherapie.nl). Je zult versteld staan hoe kunst kan helpen bij het doordringen tot je eigen kern en de bron van je angst- en depressieve gevoelens. Er zijn ook muziektherapeuten. Of ga naar een shiatsutherapeut (drukpuntenmassage). Als je een uitgebreide ziektekostenverzekering hebt kun je veel vergoed krijgen. Als je een vrouw bent kan het zijn dat je depressieve gevoelens samenhangen met je hormoonhuishouding. Tisca Dijkhuizen is een natuurarts met dat specialisme. Zie www.geenrozewolk.nl. Wat betreft je werk; ga geen dag eerder naa rhet werk dan dat je het gevoel hebt ertegen opgewassen te zijn. En bepaal je eigen tempo van een ochtend tot je volledige functie. Zorg dat je terecht kunt bij iemand die je vertrouwt - je partner, vriend of vriendin, zus of broer. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dorske: bij bepaalde vormen van depressie kan medicatie uitstekend helpen, en dat zijn juist vaak de vormen die tijdelijk zijn. Dus je bent wel erg absoluut en eenzijdig in je reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, Hippo, sommige depressies kun je het beste bestrijden met pillen. Waar ik voor waarschuw is de eenzijdigheid van de pillen-aanpak.

Antwoorden (12)

Naar je huisarts,.zoek professionele hulp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
M.i. enige juiste antwoord! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort en bondig, en de beste aanpak! +
Zoek ren leuke hobby iets waarop je je kan op verheugen zoals
Fotografie schilderen of doe is vrijwilligerswerk het geeft je een goed gevoel. P.s loop even naar buiten in je pyjama en schreeuw kei hard wat os het leven Toch mooi :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet zomaar op te lossen. Ik weet niet hoe je er financieel bij zit, maar werken doe je (nog) niet.

Ik ben echt van mening dat mensen met een depressie er goed aan doen om een half jaar naar het buitenland te gaan en te kijken wat er allemaal nog meer is dan constand tussen die 4 muren te zitten piekkeren. Bij voorkeur een zo arm mogelijk land, en ontdek plaatsen waar mensen echt rede hebben om depressief te zijn, maar het leven nemen zoals het is en er dan nog het beste van maken. Ik zeg niet dat jij geen rede hebt om depressief te zijn, maar dit kan je wel helpen om in te zien dat je het in principe zo slecht nog niet hebt. Dus maak een "reisje" en sla nieuwe leuke dingen in je op. Kijk hoe andere mensen handelen in moeilijke situaties en pluk er de goede dingen uit die je over gaat nemen en uit gaat voeren. Veel sterkte iig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps, ik had per ongeluk een minnetje gegeven, onbedoeld, dus ook maar een plusje om het evenwicht in ere te houden! Maar ik heb ook wel een klein beetje commentaar. Als je in een echte, zware depressie zit heb je er echt geen puf/zin/nut in om naar het buitenland te gaan. Zeker niet als je ook last hebt van paniekaanvallen. Een reisje kan helpen, zeker voor nieuwe inzichten en om 'jezelf' te vinden, maar het zorgt er niet zomaar voor dat je depressie, pats boem, van over is. Ik zou ook zeggen: huisarts, al is het alleen maar dat er iemand naar je verhaal luistert en eventueel gedragstherapie van een psycholoog, die kan je ook goede inzichten geven! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen die depressief zijn, naar het buitenland sturen, kan ook volledig ontaarden (in een psychose). Daar hebben we hier op GV pas ook nog een voorbeeld van gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Depressie is geen keuze. En leedvermaak zal het zeer zeker niet genezen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vind ik geen goed antwoord. Alsof je depressief zijn kan genezen door te kijken bij mensen die het moeilijker hebben dan jij. Het is prima om je blik te verruimen en mee te maken hoe het is om in armoede te leven, maar het is absoluut geen genezing voor een depressie. En het is al helemaal geen goed idee om iemand die depressief is op reis te sturen.
Mensen met een depressie hebben al moeite om de deur uit te gaan. Bij vele is het of je zenuwen ' open liggen' alle ellende komt veel harder binnen, je kan al gaan huilen als je nieuws over een ongeluk op tv ziet. Naar een arm land gaan zal mensen met een depressie volkome uit hun toch al wankele evenwicht halen met alle gevolgen vandien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb nog een duidelijk voorbeeld, mijn broer heeft tijdens zijn 11 jaar werk voor de m.a.f. (beetje vergelijkbaar met de flying dokters) in Afrika een zware depressie gehad.Hem kan je niet verwijten dat hij niet wist wat armoede was en dat hij zich niet realiseerde hoe goed zijn eigen leven is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@tomaatje, dat van die paniek aanvallen heb je helemaal gelijk in. Dat gaat idd niet samen en daarvoor kan degene die de vraag heeft gesteld beter hulp gaan zoeken. @stippel, waarom zou je wel iemand willen adviseren om iets buiten te ondernemen (in je antwoord) maar niet om een tijdje weg te gaan? Na buiten iets te hebben ondernomen, keren ze daarna weer in dezelfde roes terug, denk ik dan. @kikobob, dit is alles, behalve leedvermaak. Jammer dat je het zo opvat. Zie het meer als een leer proces (iets dat je ogen opend voor nieuwe ideen) mensen geven graag "ervaringen" door, ook al is dit dan onbewust, dit heet elkaar helpen. @nelly3, ik heb het niet gezegt dat je er van geneest, maar dat ik van mening ben dat je er goed aan doet. En dat laatste, daar blijf ik bij. Dat mensen met een depressie moeite hebben om de deur uit te gaan, ben ik met je eens, maar thuis blijven zitten is ook geen optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen arts die iemand met een depressie zal aanraden om een verre reis te maken, de kans dat je ver van huis vanuit een depressie in een psychose terecht komt, door de reis en de vele indrukken is zeker aanwezig. Psychotisch in een vreemd land zitten draagt niet bij aan genezing. Vraag me werkelijk af waarom je denkt dat dit iemand met een depressie kan helpen.
Er is een tussen weg tussen, thuis zitten en naar bv Afrika vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er geen arts is die dit adviseert, zal misschien de rede zijn dat er zoveel mensen depressief zijn in NL, en depressief blijven. Ik vraag me af wat een depressie met een psychose te maken heeft? Bij paniek aanvallen kan ik me er iets bij voorstellen, maar niet bij een depressie. Buiten het feit dat er veel verschillende soorten depressies zijn door verschillende ervaringen, ben ik er in de meeste gevallen zwaar van overtuigt dat dit DE oplossing is. Degene die de vraag stelt, WIL weer lachen, en WIL weer werken, waar ik uit opmaak dat ze WIL. Mensen die dit hebben en dus willen, kunnen dat vaak ook en juist voor die groep is mijn antwoord bedoeld. (ik ben van mening dat als je een zware depressie hebt, je niets, maar dan ook echt niets WIL.) Ik denk dat zo'n "reisje" alleen al helpt, omdat je dan uit je "depressieve omgeving" weg bent en je in een soort "vakantie sfeertje" terecht komt, (ook al is dit geen vakantie zoals de meeste dit zien) Afhankelijk van "welke klachten precies" kan ik hierop een duidelijker/beter antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij zullen het niet eens worden, dat hoeft ook niet, hoop alleen dat de vragenstelster niet een vlucht naar Afrika boekt zonder overleg met een arts.
Bij 10tot15% van de depressies hebben mensen last van psychotische stoornissen.
Iedereen die depressief is WIL hier weer uit, maar zonder (professionele) hulp is dat moeilijk.
Er zijn verschillende soorten depressies, ook depressies die vanzelf weer overgaan gelukkig, maar het is aan een arts om te bepalen wat de beste behandeling is.
Tijdelijk weggaan uit je vertrouwde omgeving is zeker een mogelijkheid en die is ook vaak effectief, opname in een 'centrum voor psychisch herstel' wordt regelmatig als behandeling gegeven bij depressie. Het uit de omgeving thuis weg zijn i.c.m. therapieën waarbij men leert om te gaan met bv stress, angst- en paniek aanvallen is een goede methode voor veel mensen met een depressie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zijn we het toch een beetje eens ;) maar idd is een huisarts in eerste instantie het beste. Alleen spreekt dat vanzelf ( voor mij dan )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rena: een depressie is geen luxeprobleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou best een half jaar naar het buitenland willen hoor..
Inderdaad, naar de huisarts gaan. Al is het alleen maar zodat hij/zij naar je verhaal kan luisteren. Eventueel kan hij/zij je doorverwijzen naar een psygoloog. Deze kan je veel inzichten/manieren geven om leuke (en soms ook kleine) dingen in jezelf en in andere dingen te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg er voor dat je genoeg daglicht krijgt, blijf niet binnen zitten maar ga elke dag minstens een half uur buiten iets actiefs doen: wandelen, fietsen, sporten. Ook al word je al misselijk bij het idee.

Daarnaast moet je zorgen dat je begeleiding krijgt, dus ga naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plusje
Een klein opbeurend liedje. Hoop dat je gauw weer de oude bent, sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
flyingcrow
11 jaar geleden
Lolligste thuis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt gevraagd om weer te kunnen lachen, vandaar ook een opbeurend liedje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahahahahahahahhahahaahahahahah
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OMG ik kom niet meer bij
Voor de paniek, zou ik zeggen, moet je wel hulp zoeken. Waardoor ontstond die. Je moet dit in de toekomst zien te voorkomen. En dat kan heel goed, zoek een goede psycholoog, via je huisarts.

Wat de depressie betreft, als het geen aanwijsbare oorzaak heeft, bv overwerkt zijn, of manisch-depressief zijn, zou ik het advies van Rena aanbevelen: kijk eens rond in andere landen en andere omstandigheden, tel je zegeningen en probeer iets voor een ander te doen, beetje vrijwilligerswerk is nooit verkeerd. Je nuttig voelen maakt dat je weer kunt lachen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals in dit topic al een beetje zichtbaar is bestaan er verschillende opvattingen over het begrip 'depressie'. Dat is ook logisch aangezien de manier waarop het woord wordt gebruikt doorgaans verkeerd is. Men spreekt nogal makkelijk van een 'depressie'.

In veruit de meeste gevallen wordt gesproken van een depressie terwijl men eigenlijk bedoel last te hebben van neerslachtigheid of een sombere periode. Dit hebben sommige mensen meer dan anderen, dit kan een wat langere periode voorkomen als reactie op een heftige gebeurtenis. Dit zou je bijvoorbeeld verwachten voor de periode na het verlies van een geliefde, en is een normale reactie. Meer geaccepteerd is de term 'rouwproces'. Hier komt iemand zelf weer uit, vaak met een duwtje in de rug van familie, vrienden of hulpverlening. Hier kunnen veel in andere antwoorden gegeven oplossingen hulp bieden.

Een echte depressie heeft in principe vergelijkbare kenmerken (daar komt de verwarring vandaan), maar dan veel en veel erger. Het gaat hier om een ziekelijke reactie. Dit is een stemmingsstoornis die wordt omschreven in de DSM. Denk hierbij aan mensen die hele dagen in bed liggen met de dekens over hun hoofd. Mensen met een stevige depressie KUNNEN heel weinig. Als dit het geval is, wordt meteen duidelijk dat adviezen als ‘ga eens een tijd naar het buitenland’ of 'ga leuke dingen doen' kant noch wal raken. Hier is simpelweg geen mogelijkheid toe. In dit geval is zeker professionele hulp nodig.

Het is dus zaak om eerst eens vast te stellen wat er nu aan de hand is. Als je verteld dat je al drie maanden niet hebt gewerkt, staat zo langzamerhand je baan en financiele situatie op het spel. Het lijkt me tijd worden om in ieder geval met de huisarts te gaan praten (zoals al door velen is genoemd). Deze kan dan bepalen of het zal moeten blijven bij een duwtje in de rug, of intensievere hulpverlening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je erg depressief bent en werkelijk niet naar behoren kan functioneren, is het waarschijnlijk goed dit serieus te nemen en naar een goede therapeut te gaan bij andere dingen die je zelf voor jezelf ook onderneemt. Als je erg vastloopt met jezelf is het niet altijd mogelijk om zelf of met vrienden proberen een oplossing te vinden, dan kan een therapeut die wat dieper met je wil zoeken geen overbodige luxe zijn, je hoeft je niet te schamen als je zelf niet uit zoiets geraakt, het is heel menselijk om vast te lopen en misschien niet zelf de reden en oplossing te vinden.
Iets wat iemand anders die ik ken en ook erg depressief is geweest, erg heeft geholpen bij zijn therapie en medicatie in zijn geval, was heel intensief gaan sporten.
Iets wat ook kan ophelderen is eens goed nadenken aan welke mensen en situaties en activiteiten je de energie en het goed gevoel waar je naar op zoek bent, aan je géven, en welke je energie zuigen en je slecht doen voelen. Dit eens even heel serieus nemen en energiegevers in je leven op te zoeken en energiezuigers verminderen?
Wat mijns inziens ook nuttig is, is bewust elke dag iets doen waar je plezier in hebt, je kan dit ook een ritueel maken voor jezelf zodanig dat je jouw 'momentum voor je eigen persoon, en de rest van de wereld kan even de pot op', inbouwt.

'Nieuw' in hulp bij depressie en vermoeidheid, zijn mindfulness trainingen, die je met oefeningen helpen van het moment te genieten en goed je lichaam te voelen.
Ook misschien: als je thuis zit en je dagen een oeverloze zee zonder structuur lijken te worden, kan het misschien ook goed zijn om bewust terug structuur in te bouwen (begin de dag met tas koffie, eet tussen 12 en 13, maak dan een wandelingetje, eet weer rond 19u, kijk je favoriete soap enz).

Tenslotte: buiten komen om gewoon een wandelingetje te maken, je hoofd te luchten en even genieten van de zon en avondlucht kan een erg goede eerste en laagdrempelige stap zijn om je wereld even open te trekken buiten je muren en problemen!

Het is voor ieder anders maar als JOU iets te binnenvalt waar je wel plezier aan kunt beleven, probeer dit dan DOOR je futloosheid en je slecht-voelen te trekken, besef dat het voor jou momenteel BELANGRIJK is om te genieten op welke manier dan ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk meisje ben boos en tv-kantine en voor FC Kip en ga zelf tegen mensen praten met de Judeska-voice
Daar wordt je helemaal vrolijk van en de mensen om je heen ook, zeker weten!
Veel sterkte en succes :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spreek wat vaker met vriendinnen af .
Of zoek een leuke hobby.
Helpt dat niet ga dan naar de Huisarts.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er geld voor heb ga dan eens een dag weg en laat je heerlijk verwennen. Liefs nog met een vriend/in.
Ben je echt depressief en zie je het niet meer zitten, praat dan met je huisarts. Misschien kan hij je door sturen naar een psygoloog.
Mij heeft dat heel goed geholpen met het verwerken dat ik borstkanker heb gehad en er met niemand over praten kon.
Voor de paniekaanvallen heb ik een medicijn gekregen die ik alleen maar inneem als ik de aanval voel opkomen.
De tijd tussen twee aanvallen wordt steeds groter.
Als je nog nooit zo'n aanval heb gehad, weet je ook niet hoe angstig zoiets kan zijn.
Ik wens je sterkte