Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe herstel je snel van gebroken ribben & gekneusd borstbeen?

Hoi! Ik heb afgelopen donderdag een auto-ongeluk gehad. We dachten dat ik een paar ribben had gekneust, maar na een bezoek aan het ziekenhuis blijkt ( na foto's ) dat ik een gebroken rib heb en een gekneusd borstbeen heb. Op 11 juli ga ik op vakantie naar een camping met een prachtig privé zwembad. Ik heb er nu nog vrij veel last van. Vooral van de gebroken rib met ademhalen, opstaan, bukken, hard lachen en slapen. Weet iemand hoe dit het snelst weggaat? Bepaalde oefeningen? Ik neem veel rust. Ik ga naar school, maar dat viel mee en ik heb hele lieve vriendinnen. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.3K
Erna55
8 jaar geleden
Wat was het advies van de arts ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overleg met de arts of het zinvol is om bij een fysiotherapeut langs te gaan.
Wij kunnen je nu wel oefeningen aanraden, maar een fysio ziet ook hoe jij daarop reageert. Maar voor 't zelfde geldt dat de arts je volledige rust wil geven.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De herstelperiode duurt een week of zes, maar de pijn kan tot 12 weken na het ongeval aanhouden.
Dat wil niet zeggen dat je niets kunt. Probeer, (in overleg met je arts!) wat je wel en niet kunt. En overleg met je arts of je wel of niet op vakantie kunt, wat verstandig is, soms zijn tijdelijk andere leefregels aangeraden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké, bedankt! En hoe zit dit met hikken? Als ik hik heb ik heel veel pijn ( daarna ). Is dit schadelijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hikken is natuurlijk een plotselinge inademing, door een samentrekking van het middenrif, maar je borstkas reageert hier ook op. Ik denk persoonlijk dat het niet schadelijk is, maar dat het wel pijn doet. Probeer dus in geval van een hik-bui de hik te stoppen (wat hiervoor werkt is voor iedereen verschillend)
Rust nemen is het allerbelangrijkste. En geduld is ook belangrijk. Het zal niet van de ene op de andere dag over zijn, dus naast veel rust nemen is er niet echt iets dat je kunt doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding