Een kater heeft verschillende oorzaken. De belangrijkste is vochttekort. Alcohol zorgt ervoor dat je vaker moet plassen. Je lichaam en dus ook je hersenen (-> bonkende hoofdpijn) drogen uit. De vochtbalans van je lichaam is in de war, en daardoor krijgen alle organen het zwaar te verduren.

Hartkloppingen zijn daarop een normale reactie van je lichaam. Er wordt van hartkloppingen (palpitaties) gesproken wanneer iemand zijn eigen hart voelt kloppen. Je hebt dan het onaangename gevoel dat je hart ‘in je keel’, hals, of op je borst klopt. Je voelt de hartslag heel hard, of je voelt dat de hartslag versneld of onregelmatig is. Ook kan je soms een overslag voelen.

Als je hartkloppingen hebt is het verstandig om rustig te gaan liggen.
Drink voortaan nadat je een glas alcohol binnen hebt gekregen een glas water. Dan breng je de vochtbalans van jouw lichaam direct weer op peil.

Wanneer je vaker last hebt van hartkloppingen is het verstandig om te minderen in het gebruik van koffie of andere voedingsmiddelen die cafeïne bevatten, niet te roken en geen alcohol te drinken, en voldoende rust en ontspanning te nemen.
Amadea