Geeft een prikkelbare darm ook pijn in de rechterzij en bovenbuik?

Passen mijn klachten bij een pds? Direct na het opstaan in de ochtend een opgezet gevoel en pijn in de rechterbovenbuik met uitstaling naar de zij. Verder winderigheid, boeren en vaak dunne ontlasting. Vorig jaar nog een scopie gehad maar geen bijzonderheden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou kunnen maar je huisarts zou je meer kunnen vertellen.
Wel zou de adviezen voor pds kunnen volgen die zijn zowiezo goed voor je met of zonder pds.
http://www.mlds.nl/ziekten/38/pds-prikkelbare-darm-syndroom/tips-en-adviezen/
tinus1969
8 jaar geleden
Wel eens van FODMAPs gehoord?

Antwoorden (3)

Mijn advies ga even na de huisarts die kan andere dingen uitsluiten.

Je klachten kunnen passen bij PDS. Maar dan zou je vaak bij de endoscopie, een verstoorde darm beweging moeten kunnen zien (dit hoeft niet per definitie soms is er ook niks te zien). Daarom is het belangrijk om dit even met je huisarts te bespreken, die kan aan de hand van je geschiedenis zien of het echt gaat om PDS.

Wat je eventueel kan doen om je klachten te verminderen is probiotica. Je kan genoeg zuivel dranken vinden in de supermarkt. Mocht je dit niet lekker vinden kan je ook bij je apotheek terecht, deze pillen zijn gewoon zonder recept te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kunnen ook maagproblemen zijn, onsteking (gastritis) of duodenonzweer hetgeen pijn geeft aan de rechterzijkant. Naar dokter gaan voor echografie of gastroscopie. Eventueel een buscopan nemen om na te gaan of pijn vermindert, reageert goed op pds.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik had ook pijn in de flanken bij mij was het dat de bekkenbodem altijd gespannen staat ik ben nu bij een bekkenbodem therapeute dat geeft minderpijn nu ik weet hoe ik mijn bekkenbodem moet ontspannen
dan moet je bij de huisarts een verwijskaart halen