wat begeurt er met je echte knie na een knieprothese?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Alle overblijfselen na een operatie als er geen verder onderzoek aan moet worden gedaan worden verbrand.

Antwoorden (2)

Bij een knieprothese worden de versleten kraakbeenderen vervangen door de prothese.

Het is zeker NIET zo dat er een knie uitgehaald wordt en er een nieuwe ingestopt wordt.
In de link zie je een rontgenfoto die dat duidelijk laat zien.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Lees deze ook even
http://www.orthopedie-zottegem.be/knieprothese.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Artrose is slechts één reden voor een operatie aan de knie. Er zijn andere redenen; bij sommige wordt wel degelijk de gehele knie verwijderd.
Dat hangt een beetje af van de reden waarom de knie verwijderd is.

Strikt genomen is de knie eigendom van de patiënt. Je mag er dus eigenlijk mee doen wat je wilt. In Nederland is afgesproken dat een arts de patiënt hier niet op hoeft te wijzen. Als de patiënt niet uit zichzelf anders aangeeft mag het ziekenhuis de knie (of welk orgaan dan ook) normaal verwerken. Dat betekent dat de knie samen met alle andere delen van andere mensen verbrand worden; ze worden dus als het ware gecremeerd.

In zeldzame gevallen zal de knie eerst onderzocht moeten worden (bij bijvoorbeeld een tumor in de knie.) Hij gaat dan eerst naar de patholoog. De patholoog zal dan van specifieke stukken dunne plakjes afnemen. Die plakjes worden op glazen plaatjes (coupes) onder de microscoop onderzocht. Die coupes blijven daarna bewaard in het archief. De rest van de knie wordt later alsnog verbrand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Neem hem mee naar huis en je hebt er drie. :-)
(in de praktijk is het een hoopje kapot weefsel en bot waar weinig aan te zien is)