Wat kan de oorzaak zijn van een continu spierpijn-achtig gevoel?

Een goede vriend heeft continu een spierpijn-achtig gevoel in de bovenbenen, in de grote spieren aan de voorkant.

Hij is een man, kerngezond, zeer sportief, topconditie, bijna 50 jaar. Het gaat alleen om de bovenbeenspieren.

Het begon een half jaar geleden. Toen had hij bij het traplopen heel af en toe het gevoel alsof hij net een fikse training achter de rug had, zonder dat dat zo was.

Geleidelijk aan is dat gevoel steeds vaker gaan optreden, en is het erger geworden. Nu omschrijft hij het als een soort spierpijn. Niet de echte spierpijn waarbij het aanspannen van de getroffen spier echt pijnlijk is, maar het soort spierpijn dat je soms voelt als je fikse koorts hebt.

Hij heeft er één keer niet van kunnen slapen. Dat was in het begin, toen hij het nog niet als 'spierpijn' kon omschrijven. Het voelde toen als een soort irritant kriebel-achtig gevoel net onder het oppervlak van de spieren. Hij wilde zich daar continu krabben en wrijven, maar dat hielp niet. Uiteindelijk kon hij inslapen door op zijn buik te gaan liggen, zodat het vervelende gevoel werd onderdrukt door de druk van zijn eigen benen op het matras.

Daarvoor en daarna heeft hij nooit slaapproblemen gehad. Inmiddels voelt hij het verschijnsel wel continu, ook als hij zit, ook als hij in bed ligt.

Hij wil hiermee naar de huisarts gaan. Ik weet niet of hij afgelopen week al is gegaan, of dat hij een afspraak heeft voor komende week. Toch wil ik de vraag hier ook stellen, in de hoop dat iemand wat weet.

Cryofiel
9 jaar geleden
28.7K
Cryofiel
9 jaar geleden
Misschien van belang, misschien heeft het er niets mee te maken - Vroeger was hij, net als ik, behoorlijk kou-resistent. Sinds deze winter heeft hij het echter heel snel koud, vooral als hij stilzit. Zoals gezegd, deze kougevoeligheid is nieuw, maar het zou net zo goed los kunnen staan van de klachten aan de bovenbeenspieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer sportief en topconditie schreef je.
Misschien toch overbelasting door het sporten verkregen?
Of een slechte doorbloeding?
Misschien dat een sportmassage op de benen zal helpen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je kennis al is geweest of niet, hij heeft het lang volgehouden zonder doktersbezoek. Misschien heb je iets aan de volgende link, onder het kopje ''Voorkant en buitenkant bovenbeen (quadriceps)'' of kan je van hieruit verder zoeken op het net? http://www.praktijkgroenewolddeventer.nl/massagedetails_benen.html
Ritsuka
9 jaar geleden
Doorbloeding minder goed?
Cryofiel
9 jaar geleden
@Conan, we hebben inderdaad aan overtraining zitten denken. We hebben daar geen van beide ervaring mee, dus we weten niet of overtraining zich inderdaad op deze manier kan uiten. Hij gaf vandaag aan dat hij rond de feestdagen erg weinig heeft gesport, en daar is het niet beter van geworden. Dat was uiteindelijk de reden toch eens naar de arts te stappen. Waarom hij dat nu pas doet en niet al in januari weet ik niet. Doorbloeding kan wel te maken hebben met zijn recente kouwelijkheid, vermoed ik. @KarieLoek, hij heeft in ieder geval geen last van de spierknopen (trigger points) die in het artikel worden genoemd. Die had hij beslist herkend, want die heeft hij in schouders en nek gehad (en misschien nog wel, dat weet ik niet).
SimonV
9 jaar geleden
Rugklachten kunnen soms een spierpijngevoel in de bovenbenen geven.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hij heeft wel eens verteld over zijn vroegere rugklachten, maar voor zover ik weet zijn die verdwenen. Kun je spierpijngevoel in de bovenbenen hebben zonder waarneembare rugklachten te hebben?
SimonV
9 jaar geleden
Ja, tot mijn verrassing wel. Na een kuur van zo'n zes weken diclofenac was ik er vanaf. Volgens m'n huisarts had ik een keer iets getild wat te zwaar was.
Maar ik had er liggende weinig last van, waarschijnlijk heeft je vriend heel iets anders...
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik zie hem waarschijnlijk komende week weer. Als ik eraan denk zal ik hem er eens naar vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moeilijk te zeggen wat het kan zijn,? maar een osteopaat kan misschien helpen,anders tocg even langs een sportarts.
Cryofiel
9 jaar geleden
Een osteopaat zou ik hem niet aanraden. Ten eerste is dat een behandelwijze die uitgaat van onbewezen aannames. Het is dus een puur theoretische manier van aanpak. Ten tweede gaat de osteopaat ervan uit dat klachten worden veroorzaakt door een verminderde beweeglijkheid. Dit is natuurlijk een grove versimpeling van de complexiteit van het menselijk lichaam. Daar komt bij dat mijn vriend juist enorm soepel is - dus deze theorie is niet alleen fout, maar zelfs niet eens van toepassing op deze persoon. Gelukkig gaat hij al naar een echte arts met zijn klachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik herken genoemde 'spierklachten' als zijnde een verminderde doorbloeding van bijv. aorta, buik en bekken slagaders (broekje), evt ook de liesslagaders. Daardoor ook kouwelijk aangelegd, slecht kunnen staan en trappenlopen. Bovenbenen en dijbeen zeer "gevoelig", zeg maar. Ook in ruste is dit gevoel af en toe aanwezig, maar dan minder heftig.
Wandelen gaat nog redelijk. Maar ja, dat is heel persoonlijk. Ook altijd sportief geweest, gezond, goede voeding, enz. Toch geen garantie voor een 'onberispelijk en gezond' lijf.
Cryofiel
9 jaar geleden
Daar zeg je wat, Mahric... hij is roeier, maar dan van het fanatieke soort. Nu las ik laatst een artikel over "de ouder wordende roeier", en daarin kwamen diverse roeigerelateerde blessures aan bod. Eén daarvan had te maken met de liesslagader, die bij het roeien continu extreem wordt gebogen - en dat terwijl het hart maximaal pompt en de spieren gedurende de helft van de tijd zijn aangespannen waardoor de bloedstroom wordt geblokkeerd. Dit kan leiden tot schade aan de liesslagader. Mischien is dat een mogelijke oorzaak van zijn klachten. Ik zal dit eens aan hem voorleggen - dank voor deze hint!
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik heb net even met hem gesproken. Hij is bij de huisarts geweest. Die wil eerst een algemeen beeld hebben om dingen te zien en om alvast een aantal mogelijkheden uit te sluiten. Daarom heeft hij een bloedonderzoek laten doen (moet nog gebeuren). De testen zullen een beeld geven over mogelijke spierafbraak, nierfunctie, leverfunctie, schildklierfunctie, diabetes, vitamine D en nog iets (een stofje in het bloed) dat ik helaas ben vergeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn dat je het verloop/voortgang met ons deelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel goed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel, goeie vraag. je beschrijft precies mijn klacht. Hoeft natuurlijk niet dezelfde oorzaak te zijn, maar de verschijnselen herken ik. Heb het al sedert eind augustus vorig jaar. Is ontstaan tijdens een beklimming en we moesten nog drie uur afdalen. Kan er vaak niet van slapen. Neen niet naar dokter geweest, eerst geen tijd, en nu schuif ik voor mij uit. Men gaat eraan wennen.
Ben benieuwd naar de antwoorden en reacties.

Antwoorden (1)

Ah nee hè! Heel antwoord getypt en ik ga even op zoek naar een goede bron voor de magnesium..... En weg alles :(

Bij het lezen van het verhaal moest ik aan twee dingen denken: te weten:

B12tekort en/of magnesiumtekort.
Doorbloeding is al door iemand genoemd. En inderdaad B12 heeft daar invloed op.
Ik had het zelfs in de zomer, bij hoge temperaturen, nog ijskoud. Dan zat ik te beven als een rietje, van de kou.
Magnesiumtekort wordt nog minder makkelijk (h)erkend door de meeste artsen. Want men heeft geleerd het in het bloedserum te bekijken. Maar je moet het in de CELlen bekijken!
Deze tekorten kunnen tal van klachten veroorzaken.
Uiteraard hoef je ze niet perse allemaal te hebben, al heb je maar één klacht kan het al zinvol zijn het te laten onderzoeken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik wou alleen nog een bron toevoegen, maar dat lukt niet op de 'normale' manier. Dus dan maar zo:

http://www.magnesiumtekort.info/waar-magnesium-goed-voor/

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij mij wordt overigens de magnesium gewoonweg niet opgenomen. Ik krijg sedert 2007 injecties met magnesium en met B12.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nuttige bijdrage +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel Mahric :)
tinus1969
9 jaar geleden
Goede suggestie. Andere suggestie: soort restless legs syndrome (met diverse ooraken waar je wat aan kan doen, zoals ijzertekort)? http://en.wikipedia.org/wiki/Restless_legs_syndrome
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik dac ht ook aan restless legs. Daar had hij zelf ook al aan gedacht, maar hij herkende te weinig van de typische restless legs symptomen in zijn klachten. Over dat magnesium, en dan specifiek over je opmerking dat er verschil kan zijn tussen de hoeveelheid magnesium in het bloed en de hoeveelheid in de cellen - Enerzijds kan ik me voorstellen dat dat een mogelijkheid is, anderzijds is dit ook een drog-argument dat ik te vaak tegenkom bij alternatieve theorieën. Daarom deze vraag: heb je een bron die aangeeft dat er daadwerkelijk verschil kan zijn tussen de beschikbare hoeveelheid magnesium in het bloed, en de opgenomen hoeveelheid magnesium in de cellen? En als dat verschil er werkelijk is, HOE test je dan hoeveel magnesium er in de cellen zit? Een bloedprik is eenvoudig te doen, een celpunctie niet...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ als magnesium slecht wordt opgenomen kan je het op je huid smeren en/of in bad / voetenbad doen. Sowieso handig als je een tekort sneller wilt wegwerken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk antwoord en goede bronnen. + @tinus, ik heb zelf RL maar dat is toch echt iets anders. Met name 's nachts kon ik oa mijn benen niet stil houden en ook overdag gebeurde dit met regelmaat. Heb nu verschillende medicatie waardoor ik daar in ieder geval zelden last meer van heb.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Jackd, ik begreep uit de tekst dat er WEL voldoende magnesium in het bloed zou zitten, maar dat dit NIET zou worden opgenomen door de cellen. Daar vraag ik dus toelichting over. ALS dit inderdaad mogelijk is, zal het niet helpen wanneer je magnesium op de huid smeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik reageer op het antwoord, niet op de rest. ALS: als er in de cellen te weinig maar in het bloed "genoeg" zit dan zouden de genoeg waardes wel eens te laag kunnen zijn. Of het is nog belangrijker om Mg in het bloed te hebben dan in de cellen.
Of er speelt een ander stofje een rol. Mijn mening ken je verder wel:
Een "test" goedkoper en even veilig als een bloedtest: Mg nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iets achter "als" is geen aanname, dat is een optie. Als spreekt namelijk een onzekerheid uit.
Daarnaast is de 1e ALS overgenomen uit het antwoord en je reactie.
Daarna krijg je een "dan.." en twee keer "of.." Dat zijn 3 niet gerelateerde opties. Beter kan je kijken wat ik ermee wilde zeggen:
Bloedwaardes zeggen niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
[quote]En als dat verschil er werkelijk is, HOE test je dan hoeveel magnesium er in de cellen zit? Een bloedprik is eenvoudig te doen, een celpunctie niet…[/quote] sorry, ik heb het misschien niet helemaal goed verwoord:
ik bedoel dat het op CELniveau getest moet worden.
Dus ook hier kun je gewoon volstaan met bloed laten afnemen en op de juiste manier laten testen. (op CELniveau dus ipv bloedserumwaarde)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Je wilt bloed laten afnemen - prima. Vervolgens wil je dat bloed gebruiken om te meten hoeveel magnesium er in (bijvoorbeeld) de spierCELLEN zit. Hoe wil je dat doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
misschien is het handig om mijn antwoord dat ik gaf nog eens over te lezen ..... waar spreek ik over spiercellen ?!?!?!
Cryofiel
9 jaar geleden
In jouw antwoord lees ik dat je volgens jou voldoende magnesium in je bloed kunt hebben, maar dat dit magnesium misschien niet wordt opgenomen door de cellen van het lichaam. Mijn vraag gaat over pijn in de spieren. ALS er sprake zou zijn van een tekort aan magnesium in bepaalde cellen, zouden dat naar alle waarschijnlijkheid spiercellen of zenuwcellen zijn. Helaas blijf je daar erg vaag over. Nu moet ik gaan bedenken wat jij misschien zou kunnen bedoelen. Het lijkt mij handiger dat je dat zelf vertelt. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat je het hebt over de cellen van het bloed. Maar dat is ook maar een aanname, want je geeft hier geen enkele informatie over. Ook ga je niet in op de logische vraag waarom een magnesiumtekort in de cellen van het bloed (enneh - welke dan?) kan leiden tot pijn in de spieren. Kortom, zo wordt het een raadspelletje. Daar kunnen we uren mee doorgaan, maar ik heb daar geen zin in. Vertel liever gewoon eens waar je het over hebt.