Hoe kan het dat ik zo vaak een kou heb of me moe voel?

Situatieschets: ik leef erg gezond. Goed eten. Genoeg slaap (doordeweeks) en minimaal 3 keer per week sporten. Ik werk regelmatige tijden. Zo'n 1 keer per jaar á twee jaar ben ik echt ziek (dat ik me moet ziekmelden). Maar ik merk door het jaar heen dat ik heel vatbaar ben voor koudjes, kwaaltjes, moeheid, slap voelden enz. (Maar niet zo erg dat ik me ziek moet melden!). Ik vang het ook mega snel van anderen, ondanks dat ik dan extra m'n best doe mbt hygiëne enzo.
Mijn vriend: werkt met diensten (geen ritme dus), eet ongezonder, sport minder. Gaat soms zelfs nog ene drinken s avonds met vrienden sla hij dag erna vroeg op moet ( en krijgt dan dus te weinig slaap). Maar tegenover mij is hij nauwelijks vatbaar voor verkoudheid, zich slapjes voelen, moeheid, enz. In de weekenden ben ik vaak totaal uit mijn ritme omdat hij het dan altijd Gigalaat wil maken. Op zondagavond ben ik dan moe en wil ik al vroeg bankhangen of naar bed. Hij snapt niet dat ik vaker wat 'slapper' ben mbt gezondheid. En eigenlijk snap ik dat zelf ook niet omdat ik ook nog eens gezonder leef!
Wat zou hier verklaring voor zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
'ik leef erg gezond'
'goed eten'
wat bedoel je hier precies mee? want dat is zeer breed op te vatten.
en in gezond eten kun je ook doorslaan, kijk maar eens naar orthorexia, dan word je uiteindelijk zwakker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee nee orthorexia heb ik zeker weten niet. Ik eet meer dan genoeg, 2 stuks fruit, groenten en veel vis. Voor de rest probeer ik te matigen met suiker maar sla ik zeker niet door. Vanavond nog toevallig muffins gebakken en lekker gezondigd haha. Ook wel eens 1 keer per twee weken fastfood en hwb een hwwl normaal gewicht. Wat ik met gezond eten bedoel (en ja, echt gezond in de zin van: niet extreem): genoeg vitamientjes, daar waar mijn vriend niet zo bezig is met twee stuks fruit per dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kies overigens wel vaker voor biologisch en puur eten ipv bewerkt eten. Maar ik zondig ook vaak genoeg met snoep en chocolade en ja, die muffins dus;)
Ritsuka
9 jaar geleden
Voedsel is gewoon voedsel, daar kun je niet mee zondigen.
Je hebt gewoon dingen die beter zijn voor je doelen en dingen die iets minder goed zijn voor je doelen. Uit de 2de groep eet je gewoon iets minder.
Geniet je wel van je muffin dan? Omdat je het als 'zondigen' ziet. Heb je al eens een week bijgehouden wat je eet? Ik dacht ook dat ik genoeg at, totdat ik de cijfers van mijn stappenteller en wat ik at naast elkaar legde. Toen bleek dat ik veel te weinig binnenkreeg.
Erna55
9 jaar geleden
Met een laag BMI kun je het sneller koud krijgen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat heb/ had ik ook. Ik bleek een vitamine d tekort te hebben. Een chronische ( niet detecteerbare, tot ze er uitkwamen) amandel ontsteking, en een niet acute lactose intolerantie. Mijn lichaam moest dus zo hard werken om dit te bevechten, dat het geen energie meer had om virussen te bestrijden.
Wellicht goed om jouw vit d en evt voedsel allergieen te laten onderzoeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik geniet van mijn muffin. En ik noem het voor het gemak zondigen omdat ik hiermee aan wil duiden dat ik ook echt regelmatig snoep en zoet eet waar ik dan van geniet. Mijn BMI is ook prima. Dus nogmaals: ik heb geen orthorexia.
Cryofiel
9 jaar geleden
Zou het een "gewone" winterdepressie kunnen zijn? Als het dat is, wil een zonnelamp / daglichtlamp wel eens helpen.
gonna
9 jaar geleden
Het kan ook zijn dat het met je geestelijke gesteldheid te maken heeft. Ik weet dat natuurlijk niet en jij kan zelf weten of alles op je werk en in je prive op orde is. B.v. als je het gevoel hebt op je tenen te moeten lopen kan je ook mega moe van worden en lichamelijke klachten van krijgen. Maar die vragen kan alleen jijzelf aan jezelf stellen. Gonne

Antwoorden (2)

Ben je hiervoor al bij de huisarts geweest? Het kan goed zijn dat je een vitamine tekort hebt. Heb je hier in de winter meer last van dan in de zomer? Vitamine D3 en B12 zijn vitamine die hier positief effect kunnen geven, vitamine c kan goed werken tegen verkoudheid. Let er wel op dat je vitamine beter bij apotheek of vitamin-store kan kopen dan bij drogist oid omdat er veel " rommel" verkocht wordt. Merken als bonusan, solgar zijn goede merken. Je betaald er meer voor maar de werking is wel merkbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zijn leefstijl is duidelijk de jouwe niet, ik had vroeger ook een vriendin die altijd maar "door kon gaan" in de kroeg desnoods de hele nacht en dan weer werken ...

Ik ben helemaal op na 1:30 dan herhalen de gesprekken zich en heb ik genoeg (soms teveel) gedronken. Ik ga ook zweten als ik moe ben en kon (we zijn uit elkaar andere reden) haar tempo nooit volgen.
Ook kon zij koffie drinken 24/7 zowat altijd ... net alsof ze geen ritme nodig had. Ik moet echt een ritme aanhouden (min of meer).
wat mij ook helpt is veel buiten zijn, licht !! en sporten/bewegen. EN niet te veel achter zo'n schermpje !! En lachen er moet meer gelachen worden.
succes