hoe komt het dat er vocht in een een blein zit?

Als je de blein met een naald opent, hoe komt het dan dat er vocht uitkomt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Het vocht in een blein (ook wel: blaar) bestaat meestal uit plasma. Dat is lichaamsvocht wat tussen de huidlagen komt wanneer deze door beschadiging losraken van elkaar. Die beschadiging ontstaat vaak door wrijving, maar het kan ook extreme hitte of koude zijn of een chemische reactie. Een blaar is dus een beschadiging van de huid: je huid bestaat uit verschillende lagen. Normaal gesproken zitten die lagen op elkaar vast, maar door schade kunnen ze een beetje los komen van elkaar. Er ontstaat dan een holte die zich vult met vocht: een blaar. (Ik ken blein trouwens uit het Zeeuws, misschien is het ook Vlaams?) Het vocht beschermd de huid eigenlijk, doordat het werkt als een soort kussentje voor het weefsel eronder, dat dreigt beschadigd te worden door de wrijving (of temperatuur, of chemische stof). Het is dus een beschermingsreactie van je lichaam. Wanneer je nu de bovenste laag kapot maakt, komt dit vocht er uit.

Wanneer een blaar niet erg pijnlijk is en niet meer onder druk staat - bijvoorbeeld doordat je gestopt bent met de activiteit die de schade veroorzaakte, je andere schoenen aandoet of een goede blarenpleister gebruikt - dan kun je de blaar beter heel laten trouwens. Wanneer hij erg pijnlijk is en er door de blaar méér pijn en druk ontstaat, dan kun je een blaar die gevuld is met heldere vloeistof (meestal plasma) ook doorprikken. Je moet dan wel eerst het gebied goed schoonmaken en een steriele naald gebruiken om het risico op een infectie te verkleinen. Dat risico loop je namelijk door het openmaken of doorprikken van een blaar. Als je hem doorgeprikt hebt, dek het dan af met een steriel gaasje of een speciale pleister. Een bloedblaar of een brandblaar moet je sowieso niet doorprikken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het vocht is een onderdeel van het genezingsproces.
het gaat ontstekingen tegen en houdt de huid soepel, zodat er geen scheurtjes in komen.
Bij een open wond gebeurt het zelfde, het vocht is helder en reukloos.
Als het opdroogt zorgt het voor het eerste korstje, dus ook dan als bescherming van het wondje.

Toegevoegd na 7 minuten:
Blein is het woord voor blaar, zeer gangbaar hier in Zeeland en in België.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, dus ook Vlaams. Ik vermoedde al zoiets, de meeste Zeeuwen schrijven niet zoals ze spreken. Zeker de jongeren niet. En hoewel ik de Zêeuwse schriefwiezer van Noe waardeer, blijft het lastig om ook de uiteenlopende Zeeuwse dialecten in de geschreven taal echt tot hun recht te laten komen. Dat zal allicht meespelen. Ik typ vanuit bed en ben dan aanzienlijk trager. In elk geval trager dan jij, toen ik begon met tikken stond het er nog niet. Had ik je antwoord eerder gezien dan zou ik het mijne niet hebben gegeven. Maar ze vullen elkaar wel aan geloof ik, dus ik laat hem maar wel staan.