De behandeling is theoretisch geslaagd als er in diverse onderzoeken geen kankercellen zijn te vinden.

In de praktijk blijkt dat kankercellen zich lange tijd goed kunnen verstoppen waardoor ze met reguliere onderzoeken niet worden opgespoord en zich dus kunnen vermeerderen zonder dat dat opvalt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer de behandeling geslaagd is is afhankelijk van welke doelen er aan het begin van de behandeling gesteld zijn. De doelen kunnen namelijk nogal variëren. Als een behandeling ingesteld wordt vanwege veel pijn, met als doel de pijn te verlichten, dan is de behandeling geslaagd als de pijn daadwerkelijk afneemt. Als de behandeling ingesteld wordt met als doel het leven te verlengen dan is het geslaagd als de patiënt daadwerkelijk langer leeft (al is dat lastig met zekerheid vast te stellen.)

Maar goed, waarschijnlijk doel je op een curatieve behandeling, oftewel een behandeling met als doel de kanker te genezen. In dat geval is de behandeling geslaagd op het moment dat alle kankercellen uit het lichaam verdwenen zijn.

Om vast te stellen of de patiënt nog een tumor of uitzaaiingen heeft kunnen er allerlei soorten scans gemaakt worden. Probleem is dat een tumor een bepaalde grootte moet hebben voordat die te zien is op de scans. De minimale grootte om gezien te worden is ongeveer 1x1x1mm. Dat betekent dat een tumor of uitzaaiing die kleiner is gemist zal worden; die verschijnen simpelweg niet op de scans.
Een uitzaaiing kan het formaat van een enkele cel hebben en dus veel kleiner zijn dan de 1mm. Een enkele tumorcel kan na verloop van tijd groeien en weer een grote tumor/uitzaaiing vormen.

Om die reden kan nooit met zekerheid gezegd worden of een curatieve behandeling geslaagd is. Als na een bepaalde periode nog steeds geen nieuwe tumor of uitzaaiing is aan te tonen, dan wordt zo'n behandeling wel geslaagd genoemd. Als er wel nog kankercellen achtergebleven zouden zijn, dan hadden die immers inmiddels zoveel groter zijn geworden dat ze wel gevonden zouden moeten zijn.
De periode is afhankelijk van het soort kanker; meestal 5 jaar, maar er zijn kankersoorten waarbij 10 of 15 jaar aangehouden wordt.