Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom krijg ik zo snel kramp in mijn kuiten bij zwemmen in koud water?

Ik heb dit probleem nu 2x gehad. 1x in buitenwater, op het moment dat ik er in sprong schoot er gelijk kramp in mijn kuiten.
En afgelopen week tijdens het zwemmen in een wedstrijdbad, dus ook wat frisser water. Binnen 5 minuten ook kramp in de kuiten.

Het trekt wel snel weer weg, maar ik vind het toch aardig vervelend. Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kramp is het plotseling samentrekken van de spier en dat gebeurt zo heftig dat het pijn doet. Bij overbelasting van een spier schiet de doorbloeding van een spier tekort. D.w.z. dat er te weinig zuurstof wordt aangevoerd en te weinig afvalstoffen worden afgevoerd. Er ontstaat daardoor melkzuur (lactaat) dat bij een bepaalde hoeveelheid in het bloed een gevoel van vermoeidheid en spierpijn geeft. De spier "verzuurt", omdat voor het verbranden (dus wegwerken) van melkzuur onvoldoende zuurstof aanwezig is. Kramp in een spier betekent, dat zich na een zware inspanning een enorme hoeveelheid melkzuur heeft opgehoopt. Dat leidt tot een plotseling samentrekken en verstijven van de spier. Dit kan erg pijnlijk zijn, zoals u ongetwijfeld weet. Ter voorkoming van kramp is het aan te raden: Niet in te koud water te zwemmen. Koud water bevordert het onstaan van kramp. Meestal treedt spierkramp op in kuit, voet of tenen. Regelmatig water drinken bij zware inspanning. Niet te hard van stapel te lopen, of te zwaar (+ boven het streefhartslaggebied) in te spannen. De vraag naar zuurstof is dan groter dan de aanvoer en er ontstaat melkzuur. Elk zwem-oefenprogramma beginnen met een rustige warming-up. In het begin is de hoeveelheid zuurstof in de spier ontoereikend en de aanvoer nog onvoldoende. Er ontstaat melkzuur. Elk zwem-oefenprogramma niet te abrupt beeindigen. Het doel van een z.g.n. cooling down is een geleidelijke afbouw van lichamelijke activiteiten. Hierdoor verloopt de verwijdering van de afvalstoffen beter en sneller en wordt spierstijfheid voorkomen. Kortom: lichte spieractiviteit voor en na een aquasport-inspanning is belangrijk.

Bronnen:
http://www.zweminfo.org/Html/paginas_veel_...