Wat helpt voor een bete buikademhaling?

Liggend en zittend gaat de buikademhaling automatisch bij mij, maar staand en (wanneer er dus spanning op mn buik zit) heb ik het idee dat ik automatisch via de borst ga ademhalen.

Zijn er enkele tips om buikademhaling meer vanzelfsprekend te maken?
Ook zittend wanneer ik wel via de buik adem haal, dan zijn de meestal erg korte ademhalingen. Alleen als ik er zelf op let, dan is mijn ademhaling wat dierper, maar bijvoorbeeld achter de computer/gameconsole let je hier natuurlijk niet op en merk ik vaak dat mijn ademhaling erg kort en langzaam is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Leg je hand op je buik en laat die bewust uitzetten. Door je zo te concentreren op die buikademhaling leer je vanzelf om die beter toe te passen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Is het dan ook normaal dat het inademen zelf wat moeizaam gaat in het begin?
Amadea
9 jaar geleden
Als je in rust weet hoe het moet lijkt het mij vreemd dat het moeizaam gaat als je het tijdens activiteit doet. Mogelijk ben je dan momenteel erg gestresst, want dan schiet je in de onrustige borstademhaling. Het is dan aan te bevelen ontspanningsoefeningen te leren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, merk zelf ook dat vooral in situaties waar ik me ongemakkelijk bij voel last heb met mn ademhaling. Mag ik vragen voor welke situaties borstademhaling wel goed voor is?
Amadea
9 jaar geleden
Sorry voor de late reactie: er komen momenteel geen notificaties dus ik kom er alleen achter door mijn antwoorden af en toe te controleren... Normaal gesproken gebruik je wanneer je ontspannen bent de buikademhaling. Bij inspanning gebruik je vaak behalve de buikademhaling ook borstademhaling, om zo een zo groot mogelijk longvolume te krijgen en zoveel mogelijk lucht in te ademen. Borstademhaling kost meer energie dan buikademhaling. Dit komt doordat je voor zowel het inademen als het uitademen spieren aan moet spannen, terwijl je bij buikademhaling alleen spieren aanspant tijdens het uitademen. Buikademhaling werkt kalmerend en vermindert stress. Wanneer je gespannen bent ga je korter en minder diep ademhalen. Hierbij gebruik je vooral je borstademhaling. Wanneer je dan op buikademhaling over gaat, ga je vanzelf rustiger en ook dieper ademhalen. Over het algemeen is buikademhaling beter: het kost minder energie en werkt ontspannend. Tijdens het sporten is het wel belangrijk om tevens borstademhaling te gebruiken.
Ik heb het goed geleerd oor (tijdens de koorrepetitie) mijn handen in mijn zij te zetten. Als je dan goed diep (laag) ademhaalt, voel je duidelijk dat je ruimte geeft aan je adem. Je handen gaan op zij en je flanken worden stevig.
(het helpt ook heel goed tegen de hik trouwens!)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hatha Yoga. Je leert dan op een bepaalde manier met een buikademhaling te ontspannen. Ook Cesartherapie kan helpen. Maar voor allebei geldt: oefenen. En daar zal best wat tijd overheen gaan voordat het een gewoonte gaat worden.
Allereerst moet je bewust leren ademen volgens bepaalde technieken. Uiteindelijk kan het een automatisme worden, maar ik denk dat je het regelmatig zult moeten blijven oefenen. Maar het is al heel goed dat je weet wanneer je niet op de juiste, ontspannen manier ademt. Dat is al een heel goed begin.