Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat doe ik aan hoofdpijn door menstruatie? ( al veel geprobeerd)

De volgende pijnstillers heb ik al geprobeerd en gaven niets.
Aleve, advil, ibuprofen, saridon, aspirine, paracetamol en GLA
Het komt elke maand een week lang terug, en ik zou hier graag vanaf zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

pil door slikken zo dat je niet ongesteld word en dan hoopelijk ook geen hoofd pijn. ik slik pil ook door omdat heel veel klachten van menstruatie had, door slikken kan geen kwaat volgens mijn huis arts en ik word nu 1x in half jaar, dan breekt het toch door en moet je even ongesteld zijn, maar dan zijn de klachten bijna allemaal weg vergeleken toen ik elke maand werd. daar naast is ook wel heerlijk niet meer dat gedoe elke maand te hebben. kun beste wel nog even met je huis art bespreken, want ik weet niet hoe oud je bent en of je veder nog wat mankeert.

Oké, je hebt paracetamol en NSAID's gebruikt; heb je wel de juiste/ voldoende doseringen gebruikt? Tegen hoofdpijn kan je nog het beste paracetamol nemen; hoofdpijn reageert daar doorgaans goed op en het heeft weinig bijwerkingen. De minimale dosering is dan 3-4 maal daags 1000mg (=2tabletten). Als dat onvoldoende werkt kan je er ibuprofen bijnemen; minimaal 3maal daags 400mg. Als dit nog onvoldoende werkt kan je overwegen om een keer een dag of 3 voordat je menstruatie begint te starten met het nemen van zowel de paracetamol als de ibuprofen. Dit heeft als voordeel dat je alvast een spiegel in je bloed hebt waardoor de hoofdpijn minder makkelijk opkomt; voorkomen dat pijn ontstaat is effectiever dan onderdrukken van pijn. Bovendien wordt je cyclus onderdrukt door het prostaglandine-remmende effect van de ibuprofen. Werkt dat nog niet dan zou je eens kunnen kijken of het niet om migraine gaat (gonzende pijn, eenzijdig, intolerantie voor licht en geluid, aura, vlekken zien) . In dat geval kunnen antimigraine middelen (sumatriptan, sommig, evt betablokkers) helpen. Als dat nog niet helpt of geen optie is, dan zul je je cyclus moeten remmen. Daarvoor zou je bijvoorbeeld de pil kunnen gaan slikken; ik begrijp dat je dat liever niet wil. Een hormoinspiraal of de prikpil (of implanon, vaginale ring) onderdrukken de cyclus ook; zouden dat opties zijn?

Hoofdpijn of migraine rondom de menstruatie is een veel voorkomende klacht. Het heeft te maken met veranderingen in hormoonspiegels, die in deze periode het sterkst zijn. De meest effectieve behandeling is het slikken van hormonen, zoals bijvoorbeeld de anticonceptiepil. Wanneer je dit liever niet wilt zijn er nog andere mogelijkheden. Ten eerste zou je kunnen beginnen met het slikken van pijnstillers, zoals ibuprofen of naproxen twee tot drie dagen voor je menstruatie. Je gebruikt ze dan niet als pijnstiller, maar preventief. Dit wil nog wel eens voorkomen dat de hoofdpijn ontstaat. Wanneer de hoofdpijn van een migraine achtige aard is (gaat vaak gepaard met misselijkheid en/of braken en overgevoeligheid voor licht of geluid), kun je ook preventief specifieke migrainemedicijnen, de zogenaamde triptanen, gebruiken. Deze moeten worden voorgeschreven door de huisarts.