Ik heb een versleten schoudergewricht. Wat is hieraan te doen, dan alleen operatief vervangen van de gewrichten?

Foto's hebben uitgewezen dat het kraakbeen versleten is. Wie heeft hier een oplossing en ervaring mee? Injecties helpen maar tijdelijk en daar kan je niet eindeloos mee doorgaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.zaansmedischcentrum.nl/patientenbezoekers/folders/Folders%20pdf%20en%20word/Schouder%20prothesen.pdf

Het beste antwoord

Naast het lapwerk zoals injecties en pijnstillers zijn er eigenlijk twee opties: een prothese(=kunstgewricht) of een arthrodese (=vastzetten).

Beide methodes hebben voor- en nadelen. Een prothese geeft een betere tot veel betere beweeglijkheid, maar kan minder zwaar belast worden. Ook is er een risico op instabiliteit, afhankelijk van de conditie van de spieren en andere weken delen rondom het gewricht. De grote beweeglijkheid van de schouder heeft namelijk een prijs, en dat is de relatieve instabiliteit ervan. De schouderkom is vrij ondiep zodat de kop vrij gemakkelijk uit de kom kan schieten. De schouder is daardoor voor een groot deel afhankelijk van de spieren rondom het gewricht om de kop goed in de kom te houden. Meer dan bijvoorbeeld een heup, die een veel diepere kom heeft. Bij een slechte spierstatus maar ook wanneer de artrose komt door een ongeval waarbij het bot verder is aangetast, is een prothese daarom niet altijd mogelijk.

Het voordeel van een arthrodese is dat je een zeer stabiele functie krijgt en dat de schouder meer belasting aan kan, zeker bij zwaar dragen en tillen. Het grote nadeel is de veel beperktere beweeglijkheid. Je beweegt je arm na een schouderarthrodese vooral vanuit je schouderblad en kunt de arm afhankelijk van de stand heffen tot hooguit ongeveer schouderhoogte. Ook de rotaties, dus het naar binnen en buiten draaien van de arm, zijn erg beperkt. Je kunt als het goed is je mond en de achterzak van je broek bereiken; dat is ongeveer het bereik wat je in gedachten moet hebben. Boven je hoofd tillen is niet mogelijk. Wel kun je in het gebied waar je je arm kúnt bewegen, goed kracht zetten. Nadeel is dat de naastliggende gewrichten wellicht zwaarder belast worden, wat op lange termijn voor problemen kan zorgen.

Jouw arts kan het beste inschatten wat de beste optie is in jouw specifieke situatie. Tegenwoordig wordt indien mogelijk meestal voor een prothese gekozen, maar er kunnen redenen zijn waarom dat niet kan of niet wenselijk is. Wanneer je niets doet, zal een ernstig versleten gewricht op termijn vanzelf vast gaan groeien. Dat kan alleen lang duren, is erg pijnlijk en je hebt geen of nauwelijks invloed op de stand waarin het gewricht vastgroeit. Wanneer stijfheid en bewegingsbeperking nog niet heel ernstig zijn, is het meestal de pijn die op de voorgrond staat bij artrose. Zowel het plaatsen van een kunstgewricht als het vastzetten van het gewricht zorgen in principe uiteindelijk voor een pijnvrije functie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

versleten gewrichten herstellen niet meer. Operatief vervangen lijkt dan een enige blijvende oplossing. Uw orthopeed weet wat het beste is in uw geval, dat hangt namelijk van veel meer dingen af.