Als je tijdens de menstruatie heel erg doorlekt, maar je kunt psychisch niet tegen de pil en een tampon doet je zeer, wat voor opties zijn er nog?

Maandverband biedt ook geen uitkomst

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt opvangmiddelen en hormonale middelen die het bloedverlies verminderen; je noemt zelf ook al opties uit beide groepen.

Allereerst is het zo dat als je een tampon voelt zitten, hij niet goed zit. Het hoort geen pijn te doen. Elke vrouw die voor het eerst tampons gebruikt, moet eerst wat handigheid ontwikkelen bij het inbrengen ervan. Jij noemt niet of het inbrengen pijn doet bij jou of dat het (ook) pijn doet tijdens het dragen, maar van beide problemen verwacht je eigenlijk dat ze verdwijnen naarmate je het inbrengen beter onder de knie krijgt. Gebruik in elk geval de kleinste maat tampon om mee te beginnen, eventueel met zo'n zacht laagje en zoek goede adviezen voor het inbrengen ervan. Ook hier op GV zijn er al veel vragen over gesteld; ik weet alleen al van mezelf dat ik er een heel aantal uitgebreid heb beantwoord in de afgelopen jaren. Als je een tampon voelt zitten tijdens het dragen, zit hij negen van de tien keer niet diep genoeg.

Als andere opvangmiddelen is er allereerst het maandverband dat je zelf al noemt, je zou kunnen uitproberen of een ander merk of een maandverband bedoeld voor de nacht (met groter absorptievermogen) in combinatie met een goede elastische onderbroek die alles goed op z'n plaats houdt, je helpt. Werkt dat niet, dan heb je naast de tampons nog sponsjes en cups. Een cup lijkt me geen optie voor jou omdat dat meer oefening vergt dan een tampon. Sponsjes zou je wel kunnen proberen. Die draag je anders dan een tampon en het materiaal is soepeler. In bron 1 vind je een voorbeeld. Ook zo'n sponsje inbrengen vergt oefening, maar het lijkt me het proberen waard.

Van de hormonale middelen is de pil de meest bekende. Anticonceptiepillen zijn er in soorten en maten en het kan heel goed zijn dat een vrouw van één pil veel klachten heeft, maar van een andere niet. Naast de pil is er de Nuvaring, een vaginale ring die net zo werkt als de pil, maar minder hormonen bevat. Je zou moeten uitproberen of je daar ook last van hebt bij inbrengen of dragen.

Daarnaast zijn er nog de progesteron-alleen methoden zoals minipil, hormoonhoudend spiraaltje, prikpil of implantaat (staafje) in je arm. Alle hormonale methodes kúnnen effect hebben op de psyche, hoewel in gecontroleerde onderzoeken hooguit kleine effecten gevonden worden. Maar elke vrouw is anders, en wat bij de één klachten geeft, kan voor de ander juist prima werken. Je zou uit kunnen proberen of een andere pil of bijvoorbeeld de Nuvaring of minipil voor jou beter werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb het in de gewone reacties al gezegd, maar ik doe het hier nog een keer. Als een tampon niet goed zit en je krijgt het niet voor elkaar kan je overstappen op aplicator tampons. Deze kan je makkelijk dieper inbrengen en is soms echt een uitkomst voor vrouwen (zoals ik)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ trouwens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is inderdaad ook een optie, maar ik heb die nog nooit in mini-variant gezien. Ik krijg de indruk dat VS vrij jong is en (nog) niet seksueel actief. Of althans; meestal zijn het de jonge meisjes die moeite hebben met tampongebruik. Het maagdenvlies is dan veelal wel soepel genoeg om een mini-tampon zonder al teveel problemen in te brengen, maar beginnen met een 'normal' zal niet bij iedereen lukken. Als de inbrenghulzen er wél zijn in die echt kleinste maat dan is dat een hele goede optie voor in elk geval sommige meiden (en vrouwen), maar als vooral het inbrengen pijnlijk is bij een jong meisje, denk ik persoonlijk dat een kleinere maat tampon belangrijker is dan die inbrenghuls. Hoewel je natuurlijk altijd kunt proberen wat wel en niet lukt, als je maar voorzichtig bent en er rustig de tijd voor neemt. VS: als je hem voelt bij het dragen dan zit hij waarschijnlijk niet diep genoeg, even voorzichtig voelen met een vinger in je vagina is erg handig, omdat je dan beter kunt voelen in welke richting je precies moet duwen. Dat is trouwens het probleem dat ik persoonlijk heb met inbrenghulzen, dat je minder directe 'feeling' hebt met dat ding. Maar dat is voor elke vrouw weer anders. Veel jonge meisjes denken in het begin dat hun vagina bijna recht omhoog loopt, in werkelijkheid ligt het kanaal echt een beetje schuin naar achteren. Zelf eerst voelen kan enorm helpen dan. Maar is bij jou vooral het inbrengen het probleem, of dat je tampons voelt bij het dragen?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Oh vroeger was de mini variant er wel, maar ik gebruik al een jaar of 12 de prikpil dus ik ben zelf niet meer ongesteld, dus hoef ik dat spul niet meer te kopen.