Wat te doen tegen spierkrampen 's nachts?

Ik hockey twee keer in de week en dans een keer in de week.
Meestal heb ik na dansen 's nachts last van spierkrampen in mijn kuit. Deze kramp doet heel erg veel pijn en houdt 30 seconden aan (intussen trek ik mijn tenen/voet naar me toe, zodat de kramp weggaat). Ik heb dit een tijdje elke nacht gehad, nu is het gelukkig al minder geworden.

Weet iemand waar dit vandaan komt en hoe ik er van af kom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (6)

Vaak ik een magnesiumtekort oorzaak van spierkramoen, je zou dus magnesiumtabletten kunnen gaan slikken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Of magnesiumrijke voeding gaan eten. Bananen zijn een bekend voorbeeld, maar er zijn meer voedingsmiddelen die van nature veel magnesium bevatten. Je zou voor de korte termijn ("even snel het tekort aanvullen") tabletten kunnen nemen, en intussen overschakelen op meer magnesiumrijke voeding. Na een week of drie kun je dan kijken of er al zoveel magnesium in je voeding zit dat je de tabletten niet meer nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarde olle aanvulling, cryofiel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaardevolle!!!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helemaal mee eens, probeer het uit je voeding te halen!
Oorzaken van spierkrampen kunnen o.a. lopen (dansen) op hoge hakken en vocht tekort zijn. Als je deze twee factoren al uitsluit, door te dansen op platte schoenen en een glas water drinken voor het gaan slapen, dan heb je mogelijk al geen extra mineralen (als magnesiumtabletten) nodig.
9 jaar geleden
Veel water drinken ook voor je gaat sporten en cooling down, zodat zoveel mogelijk afval stoffen je spieren verlaten. Verder heeft het ook te maken met oefenen, of te wel, des beter je conditie en spier opbouw, des te minder last.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo te zien heb je het probleem alleen na het dansen toch? Het lijkt me in dat geval eerder een probleem van anders/verkeerd schoeisel en andere bewegingen dan dat je voedingsstoffen tekort zou komen.

Heb je al geprobeerd om op andere schoenen te dansen (als dat mogelijk is)? Probeer anders eens inderdaad om voldoende te drinken voor, tijdens en na het dansen: dat voert de afvalstoffen sneller af.

Verder heb ik bij spierpijn baat bij warmte, waarbij ik mijn elektrische onderdeken ideaal vind. Ik zet hem een half uurtje voordat ik ga slapen aan, kruip in een lekker warm bed en zet 'm uit voordat ik ga slapen. Vaak is de pijn dan weg.

Overigens had mijn ex-schoonvader ook altijd last van kramp en is het bij hem afgelopen door een stuk zeep onder het matras te leggen (naar zijn zeggen). Dus dat zou je eventueel ook nog altijd kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nachtelijke kuitkrampen kunnen worden uitgelokt door weinig drinken, alcohol, intensief sporten en bepaalde medicijnen (vooral bepaalde bloeddrukverlagers).
Om kuitkrampen te voorkomen moet u zorgen om voldoende te drinken (1,5 tot 2 liter per dag), kunt u proberen minder of geen alcohol te drinken en kunt u proberen een tijdje iets minder intensief te sporten en te bekijken of dit helpt.

Andere maatregelen die bij sommige mensen helpen om kuitkrampen te voorkomen zijn:
- goede schoenen dragen
- een andere slaaphouding, bijvoorbeeld slapen op de zij met opgetrokken benen
- de kuit masseren
- warme baden
- strekoefeningen doen
- de benen hoog leggen

Soms zijn de krampen het gevolg van een te lage magnesiumspiegel, In dat geval kunnen voedingssupplementen met magnesium helpen (http://www.leef.nl/voeding/voedingssupplementen/mineralen-enkel/magnesium.html ) Een andere mogelijkheid is het geneesmiddelen hydrokinine (merknaam Inhibin) Dit middel kan door uw huisarts worden voorgeschreven, maar werkt bij de meeste mensen niet erg effectief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit heb ik ook wel eens na het hardlopen gehad.
Ik merkte dat ik toen de spieren niet had gestrekt, doorgaans direct na het hardlopen.
Dit kun je eventueel ook wel wat later doen, maar dus wel vóór je gaat slapen.

Het kan bijv. makkelijk door tegen een boom te leunen met je handen en vervolgens de beenspieren ca. 10 seconden goed strekken, maar niet forceren. (1 been tegelijk is het makkelijkst). Dit liefst 2 x per been doen.

Het helpt bij mij erg goed en dat is heel wat waard want die pijn is inderdaad best heftig.

Ik hoop dat dit voor jou ook de oplossing is.

Succes!